Bjørn - kun i Nord-Trøndelag?

20.04.2006:

I en uttalelse til forvaltningsplanen for rovvilt i region 6 (Midt-Norge) er Naturvernforbundet svært kritisk til roviltnemndens forslag om å kun tillate bjørn i Nord-Trøndelag. Det er fullstendig uansvarlig å begrense bjørnens leveområde på denne måten, når de nasjonale målene er å ØKE bjørnebestanden i region 6. Naturvernforbundet ser ingen fornuftig grunn til at det ikke skal kunne være bjørn også i Sør-Trøndelag. Det er de tre fylkeslagene Møre og Romsdal, Sør-og Nord-Trøndelag som står bak uttalelsen. Les uttalelsen i sin helhet under "les mer".

Møt våren på Tautra!

20.04.2006:

Søndag 23.4 er den store fugletittedagen for store og små! Naturvernforbundet og Blekkulf inviterer med på tur til Tautra for å bli kjent med fuglelivet der ute. Øya Tautra ligger i Frosta kommune i Nord-Trøndelag. Tautra er med på den eksklusive listen til Ramsarkonvensjonen over svært viktige våtmarksområder med spesielt stor betydning for fuglelivet. For spørsmål om turen på søndag, ta kontakt med fylkessekretær Alette Sandvik på tlf: 90603950

Ulvig Kiær AS bringes inn for klagenemnda for miljøinformasjon

18.04.2006:

Ulvig Kiær AS, som driver Norges største private skogeiendom, nekter å gi relevant miljøinformasjon til Norges Naturvernforbund og WWF. Selskapet kom i naturvernorganisasjonenes søkelys etter at det drev ulovlig hogst i fjellskog. Hogsten ødela en storfuglleik. Da organisasjonene etter en befaring ba om landskapsplan og miljøregistreringsrapporter, ga Ulvig Kiær AS mangelfult svar. - Dette er selvsagt uakseptabelt, sier fylkesleder Per Flatberg i Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag. - Derfor bringer vi nå saken inn for klagenemnda for miljøinformasjon.

Tydal sa nei til Lødøljautbygginga!

07.04.2006:

For tredje gang sa kommunestyret i Tydal nei til utbygging av Lødølja. Nok er nok mente et flertall av kommunestyrerepresentantene på et møte torsdag kveld (6.4). Nå håper de som har jobbet for å bevare Lødølja at dette standpunktet blir respektert når saken nå skal behandles av NVE. Les om saken på Nea Radio og i SelbyggenLes høringsuttalelsen fra Naturvernforbundet til NVE under.