- Så utstrakt barmarkskjøring som det var lagt opp til, ville ha resultert i skader som ikke kunne bøtes selv etter mange år uten kjøring, sier Flatberg. – Vi ser det som en viktig oppgave å arbeide for at nasjonalparken forvaltes i tråd med formålet for vernet. Stor terrengskader er selvsagt uakseptabelt, og "Finnmarkstilstander" må for all del unngås.
Allerede i november 2005 varslet Naturvernforbundet Fylkesmannen og Reindriftsforvaltningen om skader etter motorisert ferdsel i og ved Blåfjella- Skjækerfjella nasjonalpark. Dette ble dokumentert med fotografier av motorsykkelspor.
I sin klage til DN skrev Naturvernforbundet blant annet:
"Naturvernforbundet er i likhet med Reindriftsforvaltningen og Fylkesmannen opptatt av at reindriftsnæringen får rammevilkår som gjør at den kan utøve sin næring på en tilfredsstillende måte, også innenfor vernede områder. Vi har i nasjonalparkarbeidet stått sammen i all hovedsak.
Det vil være avgjørende for reindriftas framtid at næringen drives på en bærekraftig måte som ikke forringer naturen - og at den fortsatt har støtte i storsamfunnet. Derfor mener vi at det i driftsplanen må fastsettes en meget restriktiv praksis i forhold til barmarkskjøring.”
Les Naturvernforbundets klage
Les svaret fra Direktoratet for naturforvaltning Les relatert sak fra Finnmark
Temasider: Motorferdsel i utmark Områdevern og arealsaker
Få tilsendt gratis nyhetsbrev |
Ja, dette er en viktig sak. Jeg vil gjerne lese mer om hvordan jeg bli medlem eller på annen måte støtte Norges Naturvernforbunds arbeid for å verne norsk natur. |