Vil ha slutt på fiskeoppdrett i verneområde

26.03.2007:

Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag etterlyser i et brev til miljøvernminister Helen Bjørnøy klarere signaler om hva som vil skje når de midlertidige konsesjonene til å drive oppdrett i Froan lanskapsverneområde går ut i oktober. - Nesten 10 år er gått siden virksomheten ble startet på dispensasjon. Likevel er det fortsatt ikke er lagt fram dokumentasjon på at dette ikke er i konflikt med verneformålet. Det er derfor på høy tid at oppdrettsvirksomheten avsluttes, sier Ottar Michelsen i Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag.

Påklager vedtaket om å åpne for lisensfelling av ulv

15.03.2007:

Som meldt på dette nettstedet i går, reagert Norges Naturvernforbund kraftig på at rovviltnemnda i region 6 vedtok å åpne for lisensfelling av en ulv i Nord-Trøndelag. Nå har Naturvernforbundet påklagd på vedtaket. I brevet til Miljøverndepartementet ber Naturvernforbundet samtidig om at klagen gis oppsettende virkning.

Sier ja til ulvefelling til tross for svak dokumentasjon - Naturvernforbundet stiller opp for ulven

14.03.2007:

Innherred samkommune har søkt om og fått tillatelse til lisensfelling av en ulv etter at det fra slutten av oktober i fjor til slutten av februar i år er gjort seks observasjoner av ulv, to av dem usikre, i kommunene Verdal, Levanger og Stjørdalen. Naturvernforbundet reagerer skarpt. - Søknaden er særdeles tynn. Likevel åpner rovdyrnemnda for å skyte ulven. Det er noe av det tristeste jeg har sett, sier Per Flatberg, leder av Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag, og lover at klage blir sendt Miljøverndepartementet umiddelbart.

E6 gjennom Stjørdal - ikke for sent å snu!

12.03.2007:

Naturvernforbundet danner allianser og gir ikke opp kampen for en mindre miljøskadelig utbygging av E6 i Stjørdal. Ni fylkes- og lokalorganisasjoner har gått sammen og påklagd vedtaket som kommunestyret i Stjørdal nylig fattet om reguleringsplan for E6 Parsell Værnes-Kvithammar. - Store miljøverdier står på spill, sier Per Flatberg, leder i Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag.