Reagerer mot bruk av snøscooter ved jervefelling

28.01.2007:

Norges Naturvernforbund stiller seg kritisk til at Fylkesmannen i Nord-Trøndelag for fjerde gang på under et år gir tillatelse til å bruke snøscooter i samband med ferske tillatelser til skadefelling av jerv. - Vi kan ikke forstå annet enn at dette er i strid med forvaltningsforskriften for rovvilt, sier seniorrådgiver Thor Midteng.

Forslag om uforsvarlig høy avskyting av gaupe i region 6

25.01.2007:

Naturvernforbundet påklager rovviltnemndas vedtak om felling av 33 gauper og reservekvote på 4 dyr. - Andelen av voksne hunngauper er uforsvarlig høy i forhold til den kunnskap en har om bestanden. I 10-årsperioden vi har statistikk for, har det ikke vært høyere hunndyrkvote enn 15 gauper. Nå er den på 24 og nesten tredoblet fra 2006. Dette kan ikke godtas, sier Per Flatberg, leder av Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag.

Fisker tonnevis av kritisk truede arter

22.01.2007:

Ålebestanden er farlig nær kollaps, og pigghå, uer og kysttorsk kan forsvinne fra norske farvann. Likevel blir de fisket i tonnevis. Miljøjournalen har listen over beskatning av de svakeste artene i norsk natur.

- Nødvergeparagrafen virker og må ikke svekkes

16.01.2007:

- Uproblematisk, sier leder Per Flatberg i Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag, etter at politiet henla saken mot en jeger som skjøt en bjørn i Grong sommeren 2006. Jegeren var med i et jaktlag på grevlingjakt, men det var altså en bjørn som måtte bøte med livet.