Sintef-rapport med slagside

09.08.2007:

Norges Naturvernforbund kommer med knallhard kritikk av en Sintef-rapport om torskeoppdrett. - Rapporten bagatelliserer miljøproblemene. Sintef virker forutinntatt. Rapporten er ensidig og favoriserer oppdrettsnæringen, sier leder Lars Haltbrekken.

Luftkvaliteten i Trondheim verre enn noensinne

03.08.2007:

Etter at Naturvernforbundet anmeldte Trondheim kommune for brudd på forskriftene om svevestøv i 2005, har dessverre forholdene ikke blitt bedre. Tall fra SFT viser at mens kommunen i 2005 oversteg de tillatte grensene i 8 dager, økte dette tallet til svimlende 46 i 2006. Naturvernforbundet ser nå nærmere på saken, og vil ta kontakt med Trondheim kommune for å se på hva slags tiltaksutredning som foreligger.

Frykter forurensning fra kalkfabrikk

31.07.2007:

Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag og det nylig gjenopprettede lokallaget i Verdal uttrykker sterk bekymring for forurensing som vil komme som en følge av den planlagte fabrikken til NorFraKalk AS på Ørin i Verdal. -Naturvernforbundet fraråder på det sterkeste at NorFraKalk gis tillatelse til oppstart av fabrikken på Ørin gjennom utslippstillatelse, skriver Gunnar Gustad og Per Flatberg i et høringsbrev til Statens Forurensningstilsyn (SFT).