Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag går inn for å opprette Kystnasjonalparker

16.05.2008:

Naturvernforbundet i Sør Trøndelag går inn for å opprette "Kystnasjonalparker" for å verne kystnatur i Trøndelag før presset fra vindkraft, kraftlinjer, hyttebygging, veier og småkraft blir for stort. Vi i Naturvernforbundet reiser for tiden mye rundt for å sette fokus på denne problemstillingen. Innlegget som Mads Løkeland hadde på et småkraftseminar som NVE arrangerte i April kan sees her!

Den uberørte natur.

08.05.2008:

Leder i Sør-Trøndelag fylkeslag, Steinar Nygaard, skriver i dagens Adresseavis om "den uberørte natur". Her nevner han bl.a den omstridte saken om å beholde veien inn til Snøheim i Dovrefjell. "Norges største sammenhengende nasjonalparkområde med alle de naturkvaliteter det inkluderer - verdens nordligste villreinstamme og et i verdensmålestokk unikt prosjekt på flere hundre millioner for å føre et stort militært skytefeltområde tilbake til naturen. Hva er man så opptatt av i dette fantastiske naturprosjektet? Jo, da - her kommer stortingsrepresentanter, en såkalt profilert tidligere miljøminister og ordførere. De er opptatt av - - en bilvei inn i området!

FNF møte 14 mai med fokus på "Naturinngrep som følgje av energi"!

06.05.2008:

FNF Sør-Trøndelag avholder onsdag 14 mai sitt fellesmøte. Dette er et møte hvor alle organisasjonene som ligger under FNF et invitert for å diskutere hva vi skal jobbe med i året som kommer. Før selve møtet vil det være et foredrag som er åpent for alle. Foredragsholder er Mads Løkeland fra Naturvernforbundet. Han vil holde et innlegg med følgende tittel: Naturinngrep som følgje av energi: Kraftliner, Vindkraft og Småkraft.Kva får dette å seia for inngrepsfri natur, dyreliv, naturlandskap og friluftsliv? Start kl: 18.00 i Sandgata 30. Inngangen til Trondheim Turistforening i 1. etg.Se under for fullstendig invitasjon.

Åpent møte om trafikk og miljø 2 april

08.04.2008:

Onsdag 2 april kl. 18.00 arrangeres et åpent møte i Bystyresalen i Trondheim. Tema er trafikk og miljø. Det vil være temaforedrag av Tor Medalen, Asplan Viak og Henning Lervåg. Videre vil det foregå en paneldebatt hvor bl.a Fylkesordfører Tore O. Sandvik og leder i Norges Naturvernforbund Lars Haltbrekken deltar. For fullstendig program se under.