Uttalelse til forslag til fylkesdelplan for vindkraft

01.04.2008:

Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag kom i dag med en uttalelse til fylkesdelplan for vindkraft. Vi har følgende fire hovedkonklusjoneri vår uttalelse: 1. Stans all videre utbygging av vindkraft til lands i Sør-Trøndelag. Dette medfører også nei til 420 KV kraftlinje Namsos-Surnadal.2. Kanaliser Vindkraftmilliardene til energi og klimatiltak som vil gi vesentlig større bidrag til å redusere utslipp av klimagasser på lang sikt.

Åpent møte om trafikk og miljø 2 april

26.03.2008:

Onsdag 2 april kl. 18.00 arrangeres et åpent møte i Bystyresalen i Trondheim. Tema er trafikk og miljø. Det vil være temaforedrag av Tor Medalen, Asplan Viak og Henning Lervåg. Videre vil det foregå en paneldebatt hvor bl.a Fylkesordfører Tore O. Sandvik og leder i Norges Naturvernforbund Lars Haltbrekken deltar. For fullstendig program se under.

Rovdyr - rammebetingelse for beitedyrnæringene

13.03.2008:

- Hvis beitedyrnæringene skal bli bærekraftig, er de avhengig av å drive forsvarlig dyrevelferd, sier fagansvarlig for naturmangfold Arnoddd Håpnes i Norges Naturvernforbund. - Dette må inkludere at dyreeierne selv tar grep for å redusere tap til rovdyr.

Årsmøte Naturvernforbundet i Verdal

21.02.2008:

Naturvernforbundet i Verdal inviterer til årsmøte tirsdag 26. februar kl. 19.00 i Vollhaugveien 18 (hos Vestvik Reklame). Foruten ordinære årsmøtesaker vil generalsekretær Inge Hafstad i Norsk Ornitologisk Forening holde et innlegg om temaet "Muligheter for Ramsarsenter på Ørin". Det blir også servert kaffe. Velkommen!