Fotoutstilling på rundreise i Trøndelag

21. november var det åpning av Naturvernforbundet i Trøndelags og BioFoto Midt-Norges fotoutstilling Truet trøndersk natur på Rørosmuseet. Den vil bli stående der fram til Femundsløpet i februar, og dette er det siste stedet utstillinga settes opp.

Naturvernforbundet i Sør-og Nord-Trøndelag i samarbeid med BioFoto Midt-Norge har i over et år arbeidet med fotoutstillinga Truet trøndersk natur. Utstillinga er laga for å fremheve det positive i trøndersk natur, og for å bidra til at det taes mer hensyn til truede arter og naturtyper.

Naturvernforbundet i Trøndelag og BioFoto Midt-Norge jobber begge på hver sin måte med naturen i Trøndelag. Naturvernforbundet er en aktiv pådriver for å bevare viktige naturområder, mens BioFoto daglig dokumenterer naturperler i regionen. I denne utstillingen finner du arter, områder og typer av natur som er truet, men også noen eksempler på at det kan gå rett vei. 20 fotografer har tilsammen tatt 28 bilder av unik, truet trøndersk natur. Vi håper at utstillingen er til inspirasjon både for de som tar viktige beslutninger om bruk av naturområder, for de som jevnlig bruker naturen som rekreasjon og for de som kan tenke seg å bli bedre kjent med naturen i Trøndelag.

Utstillinga ble åpnet hos Foto Schrøder 11. januar av informasjonsrådgiver ved Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Aage Tørris Ekker. I anledning åpninga hadde Foto Schrøder kåret de fem beste bildene, hvor fotografene ble tildelt et gavekort 1000 kroner. Dette var Tor Magne Benjaminsen (Seter), Espen Lie Dahl (Hubro), Dag Røttereng (Ekorn i skog), Anders Todal Jensen (Brunbjørn) og Odd Larsen (Oter).

Etter åpninga på Foto Schrøder, har den vært på Folkebiblioteket i Trondheim, Steinkjer og Malvik, på Ørlandet kultursenter på Tindve kulturhage i Verdal, Folkebiblioteket i Stjørdal, Namsskogan familiiepark, Melhus og Rorøsmuseet. På Steinkjer fikk de frammøtte en guida runde i utstillinga av Svein Karlsen fra Fylkesmannens miljøvernavdeling, på Ørland var det åpent møte om Storheia som kystnasjonalpark, på Malvik holdt en av fotografene, Anders Todal Jenssen foredrag, mens det på Verdal var foredrag om grottene i Tromsdalen.

Utstillingen er støttet økonomisk av Fylkesmennene i Nord- og Sør-Trøndelag og Sør-og Nord-Trøndelag fylkeskommune. Opptrykk av bildene er gjort hos Foto Schrøder i Trondheim.

Kontaktperson Naturvernforbundet i Trøndelag:
Hallgeir Frøseth Opdal (40248084 – hol@naturvernforbundet.no

Kontaktperson Biofoto Midt-Norge:*
Daniela Pawel - daniela.pawel@nordenbilder.de

Image Tørris Ekker fra Fylkesmannen i Sør-Trøndelag åpnet utstillinga
Tørris Ekker fra Fylkesmannen i Sør-Trøndelag åpnet utstillinga. Fotograf: Jostein Staverløkk

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.11.2011