• Trøndelag

Hold Norge Rent-konferansen 2022 kommer til Trondheim

Hold Norge Rent og Naturvernforbundet i Trøndelag inviterer til konferanse i Trondheim 3.-4. mai. Det blir også mulighet til å følge konferansen digitalt.

Meld deg på her

Annethvert år slår Hold Norge Rent-konferansen leir i en ny by, med mål om å vise frem de lokale miljøene som jobber med forsøpling. I 2022 går turen til Trondheim og da er Naturvernforbundet i trøndelag en naturlig hovedsamarbeidspartner.

Konferansen består av to dager, den 3. og 4. mai.

3. mai arrangerer Naturvernforbundet i Trøndelag en fagdag med seminar og fagturer, med innlegg fra forskjellige aktører i Trondheim og Trøndelag som jobber for mindre plastforsøpling i naturen.  Du kan lese mer om fagseminaret og fagturene her.

Den 4. mai samles vi på Scandic Lerkendal i Trondheim for å ta en nærmere titt på de globale perspektivene i arbeidet mot marin forsøpling. Konferansen åpnes av klima- og miljøminister Espen Barth Eide. Dr. Karen Nyberg, astronaut i NASA, Rachel Tiller, sjefsforsker i SINTEF og Sigve Ånderå, program director i Avfall Norge er noen av innlederne dere vil møte under årets konferanse.

– I år skal programmet handle om hvordan et delt, globalt problem rammer natur og befolkninger på ulike måter. Og som alltid er målet å tilby nye perspektiver og inspirere publikum til å fortsette den viktige jobben de gjør for en ren natur, forteller fagleder for hav og marin forsøpling og programansvarlig for konferansen, Kine Martinussen i Hold Norge Rent.

Forsøplingsarbeid globalt

Norske myndigheter har tatt en lederrolle i det globale arbeidet mot marin forsøpling, og i den nye plaststrategien lagt frem av Regjeringen Solberg, understrekes denne rollen.

– Som en konsekvens sitter flere norske institusjoner svært tett på spennende internasjonale prosesser i tiden fremover, og det syns vi er interessant å se nærmere på, forteller Martinussen.

Hva skal til for at den nye, globale FN-avtalen mot plastforsøpling lykkes? Hvordan rammer forsøpling verdens folk og nasjoner likt eller forskjellig? Hvordan jobber norske universiteter, forskningsinstitusjoner og myndigheter med disse spørsmålene? Dette er noen av temaene konferansen skal ta opp når vi treffes i Trondheim i mai.

Semidigital konferanse

Årets konferanse blir en hybrid med mulighet for både fysisk og digital deltakelse. Det vil også være fysiske utstillere på hotellet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 17.03.2022