IStock-618422684

Torskeoppdrett i Trondheimsfjorden – et risikabelt sjansespill

06.07.2021 | Sist oppdatert: 06.07.2021

Levanger kommune foreslår å åpne for torskeoppdrett på seks steder. Oppdrett av torsk er mer utsatt for rømming og påvirkning av villfisk enn lakseoppdrett. Trondheimsfjordens egen torskestamme risikerer sykdom og genetisk påvirkning.

IMG_20190722_145930
Uttalelse fra årsmøtet i Naturvernforbundet i Trøndelag 2021

Skogsdriften må ta mer hensyn til naturmangfold og klima

20.04.2021 | Sist oppdatert: 20.04.2021

Skogen gir oss trevirke og papir, tar opp klimagasser og lagrer karbon, er hjem for tjuefem tusen arter, er arena for friluftsliv og naturopplevelse, renser drikkevannet, verner oss mot flom og skred, og er utgangspunkt for kreftmedisin. Skogbrukerne har et stort ansvar for å drive skogen slik at den kan fortsette å gi oss alle disse tjenestene i årene framover!

Kart over skuterløyper norge sverige finland
Stikk i strid med Stortingets forutsetninger:

Skuterlovendring utraderer friluftsliv

08.04.2021 | Sist oppdatert: 08.04.2021

Fem år etter at H, FrP og SP sikret at fornøyelseskjøring med snøskuter ble tillatt, er motorferdselloven i praksis snudd opp ned. I regelverket står det at friluftslivet er en nasjonal verdi, at friluftslivet skal stå i en særstilling, at det skal hensyntas spesielt, at kommuner derfor ikke bør legge skuterløyper i viktige viktige friluftsområder. Men det er nettopp det kommunene gjør, og det i stor stil.