Fjelltur til Litjkjølhaugen i Meråker

Tid: 21.08.2022 kl. 10:30-16:00

Sted: Oppmøte Ferslia, Meråker

Åpent arrangement for alle interesserte, og det er selvfølgelig gratis å være med på. Turen til toppen er forholdsvis lang, så de som deltar må tåle noen timer i varierende terreng og omtrent 700 høydemeter. Vi ser for oss å bruke 4-6 timer.

Vi møtes på Ferslia som er turistforeningens hytte i Fersdalen i Meråker. Herfra skal Kjell Lundemo guide oss gjennom granskog, fjellbjørkeskog og opp på snaufjellet og til Litjkjølhaugen, om været tilsier det. Blir det mye regn og/eller tåke vil nok turen ta en annen retning.

Uansett vil biolog og kjentmann Lundemo fortelle om dyr, planter, naturtyper, geologi, topografi, sportegn og lokalhistorie i det området vi velger. Kanskje blir det mulig å sanke sopp som vi kan steike på bålpanna som vi har med, og kanskje finner vi bær til en liten dessert. Vi koker kaffe, så ta med egen kopp. Vi spanderer sjokolade, men ta med matpakke og vannflaske selv.

Vi vil passere flere tjønner med bademulighet, så ta gjerne med badetøy og en liten håndduk om du har lyst på en dukkert. Bruk fjellsko eller støvler og klær etter været. Litjkjølhaugen ligger på 1152 moh, så det kan bli kaldt.

Oppmøte: Ferslia kl 10.30. Beregn 30 minutter kjøring fra Meråker sentrum og 1 time og 15 minutter kjøring fra Stjørdal sentrum. Vi oppfordrer til samkjøring! Om du trenger skyss eller har ekstra plass, ta kontakt med oss: stjordal@naturvernforbundet.no.

Vi håper mange har lyst til å bli med og gleder oss til å møte dere og ikke minst få nye innsikter og opplevelser i naturen. Velkommen!