Naturgledetur til Kongrosletta naturreservat

Tid: 17.07.2022 kl. 11:00-15:00

Sted: Parkeringsplassen ved Sildra

Vi inviterer til naturgledetur i et helt nytt naturreservat i Stjørdal kommune

Kongrosletta ble fredet fordi området har en sjelden variasjonsrik og verneverdig myr- og skognatur med rikt plante- og dyreliv. Vi har med oss biolog og kjentmann Arne Moksnes som viser og forteller oss om en del av alt vi kan observere og oppleve på vår ferd over myrene. Vi håper blant annet å få se flere arter orkideer, også av de mer sjeldne som vil være ukjente for mange av oss. I tillegg har vi med oss Per Inge Værnesbranden fra Birdlife som skal hjelpe oss å se eller høre en rekke fuglearter som befinner seg i området.

Dette er en tur som vil foregå i rolig tempo, men vi skal gå i skog og myr og må være forberedt på en vandring som kan ta omlag 4 timer. Fjellsko eller støvler er en fordel. Ta med drikke og matpakke (samt lupe og kikkert, for nerdene).

Datoen er søndag 17. juli. Oppmøte på parkeringsplassen ved Sildra, øverst i Sondalen, litt før kl 11. Vi går derfra i samlet flokk kl 11.

Vær oppmerksom på at det tar omtrent 45 minutter å kjøre både fra Stjørdal og fra Meråker sentrum og at det er bomvei med avgift på 80 kr for personbiler.

Turen er selvfølgelig gratis. Vi håper at mange har lyst til å bli med!

Trenger du skyss? Ta kontakt, så skal vi prøve å hjelpe deg.

For mer info eller spørsmål, ta kontakt på stjordal@naturvernforbundet.no

Meld deg på vårt Facebook-arrangement for turen