Ønsker ulven velkommen tilbake til Østmarka!

– Oslomarka kan nå få en naturattraksjon av stor betydning for de flotte skogsområdene rundt byen, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet. Bakgrunnen er den gledelige meldingen om at et ulvepar synes å ha etablert seg i Østmarka.

– Ulven er et dyr som hører til i skogene våre, og Naturvernforbundet ønsker den derfor hjertelig velkommen tilbake, sier Haltbrekken.

Selv en begrenset rovdyrbestand gir bedre balanse i naturen. I Yellowstone i USA ble det konstatert økt mangfold av både planter og dyr da ulven kom tilbake. Haltbrekken mener også at Østmarka med dette styrker sitt kandidatur til å bli Norges neste nasjonalpark.

Noe å være stolte av

– Oslofolk og andre kan bli enda stoltere av naturen rundt oss når vi får ulven tilbake. Vi må huske at dette er et av Norges sjeldneste og mest trua pattedyr. Markaturene for hundretusener av mennesker vil også få et større preg av villmarksopplevelse, sier Haltbrekken.
– Kanskje vil vi være så heldige at det blir hvalper allerede til sommeren, sier han. Da har vi både gaupe og ulv innenfor hovedstadens grenser.

Flere hensyn

– Men Østmarka er lite, minner Haltbrekken om. Han mener at dersom ulvene skal klare seg på sikt, så kan de ikke skytes i det de setter potene utenfor ulvesonen.
– Norge har utfordringer med å opprettholde selv et svært lavt bestandsmål for ulv, og Østmarkaulvene kan derfor bli svært viktige for at vi skal nå målet om å bevare ulven i norsk natur, presiserer Haltbrekken.