Ulveparet i Østmarka har fått navn

Nå er det endelig bekreftet at et ulvepar er etablert i Østmarka sørøst for Oslo. Det kan bety valper i hovedstadsområdet i mai, i så fall for første gang på over hundre år.

Ulver i skogen

Oppdatert: Etter nesten 2000 forslag og over 11.000 stemmer ble navnene til slutt Fenris og Frøya. Rovdata har kartlagt stamtavlen til ulveparet, som viser at begge ulvene oppholdt seg i Østerdalen i Hedmark to generasjoner tilbake i tid. Tavlen gir en slektshistorie med flere vandringer mellom Norge og Sverige.

Skigåere har observert spor etter to dyr i følge og etter urinering som dyrene bruker til å markere området de gjør hevd på. Nå er det også bekreftet at det dreier seg om en hunn og en hann. Dermed er det all grunn til å forvente yngling til våren.’

– Dette er svært gledelig og en biologisk sensasjon om vi nå får ulvevalper i Osloskogene, sier fagleder og biolog Arnodd Håpnes i Naturvernforbundet

Ingen fare for folk
– Ulv markerer på samme måte som hunder. Hvis hunder kommer innenfor reviret blir de også oppfattet som inntrengere og mulige konkurrenter, uansett hva slags type hund det dreier seg om. Derfor må man selvsagt holde hunder i bånd i dette området, også når det ikke er båndtvang, sier Håpnes. Han mener at det da ikke vil være noen fare for verken for hund eller eier.

– Ulven unngår konfrontasjon med mennesker. Ulveparet utgjør altså ingen fare for mennesker, verken store eller små, slik mange fortsatt tror, understreker Håpnes.

Send inn forslag
I samarbeid med Naturvernforbundet inviterer nå NRK Østlandssendingen lyttere til å foreslå navn på de to nye borgerne av Østmarka.

– Forskerne har selvsagt navn på dem allerede i form av kryptiske nummer- og bokstavkombinasjoner, og enkelte andre ulver har gjerne fått navn etter stedet de kommer fra, slik som «Galventispa». Men her har vi to stedegne dyr som kandiderer til å bli Norges mest kjente ulvepar, og da er det naturlig at vi også gir dem navn som høver seg en kommende kjendisstatus, sier Håpnes.

Naturvernforbundet ønsker med dette både å skape blest om Norges mest trua pattedyr og samtidig bruke anledningen til å formidle biologisk kunnskap om dette fascinerende og spennende dyret. Vi håper derfor at det kommer mange og gode forslag til navn, avslutter Arnodd Håpnes.