Ulvevalpene i Østmarka kan bli skutt allerede i høst

I går bestemte fylkespolitikere fra Østlandet og Hedmark at det skal gis en jaktkvote på hele fem ulver kommende høst og vinter. Så langt i år er allerede 11 ulver skutt i Norge, av en bestand på mellom 35 og 40 helnorske ulver.

Vi er opprørt over vedtaket til roviltnemda, sier fagleder Arnodd Håpnes i Naturvernforbundet og sier at Naturvernforbundet vil klage på vedtaket.

Vedtaket kan blant annet gå utover ulveparet som holder til i Østmarka. For et og et halvt år siden kom meldingene om at et ulvepar hadde slått seg ned i Østmarka, og i fjor høst fant man ut at paret mest sannsynlig hadde fått fire valper. Disse kan nå risikere å bli skutt dersom de forviller seg utenfor ulvesonen – som er området stortingspolitikerne har bestemt at ulven skal få lov til å være i fred på.

Ulvene kan vandre svært langt på kort tid, og ikke kan vite om den er innenfor eller utenfor ulvesonen.

Enig i at enkelte dyr kan skytes

Naturvernforbundet er enig i at ulv som har drept mye sau kan felles og er særlig fornøyd med at fylkesmannen i Oslo og Akershus i de siste ukene har gitt midler til vakt hos sauene etter at 150 sau er tatt siste tiden.

– Men det er feil forvaltning å skyte ut tjue prosent av den norske ulvestammen uten at ulven har tatt sau eller gjort annen skade, forklarer Håpnes.