Uttalelser fra Naturvernforbundets styrende organer

Her ligger uttalelser og politiske vedtak fra landsstyremøter og landsmøter.

Naturvernforbundets landsstyre møtes fire ganger i året. Det er det viktigste politiske organet mellom landsmøtene, og den viktigste møteplassen mellom fylkeslagene og sekretariatet. Her kan du lese mer om Naturvernforbundets oppbygning. Landsmøtet er Naturvernforbundets øverste organ, og samles annethvert år.

Artikkelen ble sist oppdatert: 17.11.2015

Koronatiltak må bidra til å løse klima- og naturkrisen

10.06.2020 | Sist oppdatert: 10.06.2020

En global krise ryster verden, og konsekvensene er dramatiske. Koronaepidemien rammer også de allerede mest sårbare, svakeste og fattigste. Helse og velferd trues, skoler har vært stengt, arbeidsplasser forsvinner, og den økonomiske nedgangen og usikkerheten har konsekvenser for folk over hele verden.

IStock-152158829  smøle foto mmsstt Istockphoto(1)

Stans naturødeleggende vindindustri

10.06.2020 | Sist oppdatert: 16.06.2020

Stadig større naturområder ødelegges, og arter fortrenges. Den siste rapporten fra FNs naturpanel (IPBES) viser at tapet av natur og arter er en like alvorlig trussel som klimaendringene. De to krisene må løses i fellesskap, ikke på bekostning av hverandre.

Åkersvika2 foto Tor Bjarne Christensen

Stans nedbyggingen av norsk natur

09.06.2020 | Sist oppdatert: 12.06.2020

Vi står overfor to enorme miljøutfordringer, klimaendringer og tap av naturmangfold. Rapporten til FNs naturpanel er en alvorlig advarsel som dokumenterer hvordan tap av naturområder og arter skjer i skremmende hastighet.

Landsstyreuttalelse: Krever 13 nye marine verneområder i 2019

Naturvernforbundets landsstyre ber regjeringen verne de 13 marine områdene som ligger klare i Klima- og miljødepartementet. Vi ber videre om at verneprosessen for de 16 resterende områdene i verneplanen gjennomføres så raskt som mulig. Verneprosessen har pågått i snart 20 år og er langt på overtid.

Slokolia hytter Sigdal 30 juni 2005øe

Hyttebygging truer naturen i Norge

21.02.2019 | Sist oppdatert: 21.02.2019

Nedbygging av arealer og arealendringer er, sammen med klimaendringene, de største truslene mot natur og artsmangfold. Det bygges ned stadig mer natur i Norge. Mange av hyttene som bygges i dag, er komplette hus med vann, strøm og kloakk og gjerne vinterbrøytet vei helt fram. Det bygges nå nye «byer» i naturen, og kommunene konkurrerer om å være de mest positive til hyttebyene. Naturvernforbundet mener at dette er en utvikling som ikke kan fortsette, står det i en ny uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre.

Vindmøller
Uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre

Bekymret for konsekvensene av nasjonal ramme for vindkraft på land

19.02.2019 | Sist oppdatert: 19.02.2019

Verden står overfor farlige klimaendringer, som truer natur og økosystemer. Klima truer natur og biologisk mangfold, men tap og forringelse av leveområder er i dag den største trusselen mot artsmangfoldet. Klimaendringene og tapet av naturmangfold er to utfordringer som må løses i fellesskap, og ikke på bekostning av hverandre, står det i en ny uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre.