Uttalelser fra Naturvernforbundets styrende organer

Her ligger uttalelser og politiske vedtak fra landsstyremøter og landsmøter.

Naturvernforbundets landsstyre møtes fire ganger i året. Det er det viktigste politiske organet mellom landsmøtene, og den viktigste møteplassen mellom fylkeslagene og sekretariatet. Her kan du lese mer om Naturvernforbundets oppbygning. Landsmøtet er Naturvernforbundets øverste organ, og samles annethvert år.

Slokolia hytter Sigdal 30 juni 2005øe

Hyttebygging truer naturen i Norge

21.02.2019

Nedbygging av arealer og arealendringer er, sammen med klimaendringene, de største truslene mot natur og artsmangfold. Det bygges ned stadig mer natur i Norge. Mange av hyttene som bygges i dag, er komplette hus med vann, strøm og kloakk og gjerne vinterbrøytet vei helt fram. Det bygges nå nye «byer» i naturen, og kommunene konkurrerer om å være de mest positive til hyttebyene. Naturvernforbundet mener at dette er en utvikling som ikke kan fortsette, står det i en ny uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre.

Vindmøller
Uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre

Bekymret for konsekvensene av nasjonal ramme for vindkraft på land

19.02.2019

Verden står overfor farlige klimaendringer, som truer natur og økosystemer. Klima truer natur og biologisk mangfold, men tap og forringelse av leveområder er i dag den største trusselen mot artsmangfoldet. Klimaendringene og tapet av naturmangfold er to utfordringer som må løses i fellesskap, og ikke på bekostning av hverandre, står det i en ny uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre.

Demo repparfjorden oslo 16-02-19
Uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre

Fordømmer gruve-ja fra Næringsdepartementet

16.02.2019

Naturvernforbundets landsstyre fordømmer tillatelsen fra Nærings- og fiskeridepartementet om å starte opp den omstridte gruvedrifta ved Repparfjord i Finnmark. Naturvernforbundet vil klage saken inn til Kongen i Statsråd og krever at Regjeringen snur.

Landsstyreuttalelse: Utbygging av datasentre må styres

19.11.2018

Naturvernforbundet mener at: - Nye kraftkrevende virksomheter, som datasentre, må få krav om konsesjon, der et viktig kriterium for innvilgning av konsesjon må være at virksomhetene lokaliseres på en måte som utnytter energien effektivt. - For å stimulere til mest mulig effektiv bruk av energien bør dagens avgiftsfordeler for datasentre som produserer kryptovaluta, oppheves.

Uttalelse fra landsmøtet 2018: Effektive tiltak mot plastforurensning

22.04.2018

Landsmøtet til Naturvernforbundet ber klima- og miljøministeren om å innføre effektive tiltak mot plastforurensning. Plastforbruket i verden øker kraftig og i takt med forbruksveksten. Tilgangen på billig olje og gass har ført til et stort volum av plastproduksjon, som har utkonkurrert mange andre materialer. Plast brukes i veldig mange produkter, f.eks. utgjør syntetiske fibre mer enn 60 prosent av den globale tekstilproduksjonen, og den øker. Alle sektorer må ta sin del av ansvaret.