#Klimavalg19

Sett miljø og klima på dagsorden i valget med klimastreik, Klimabrølet og Klimavalgalliansen!

Nasjonal aksjonshelg, klimastreik og Klimabrølet – 30. august til 1. september

Klimavalgalliansen har nasjonal aksjonshelg 30. august til 1. september. Klimabrølet i Oslo og andre steder i landet fredag 30. august blir den største klimamobiliseringen noensinne!

På fredag 30. august blir det også nasjonal skolestreik for klima. Du kan finne ut mer om hvordan du kan støtte streiken nedenfor. Elever og studenter kan lese om streiken på Natur og Ungdoms nettsider.

Klimabrølet

Etter skolestreiken den 30. august mobiliserer Klimabrølet til store markeringer i Oslo og andre steder. Finn ut mer her – Naturvernforbundet oppfordrer alle til å bli med og brøle!

I Oslo blir det banner- og plakatverksted med Miljøagentene torsdag 29. august fra kl. 16 på Miljøhuset. Alle Naturvernforbundet-medlemmer og støttespillere samles kl. 13.30 på Youngstorget bak felles bannere og plakater i «klimaopptoget» til Klimabrølet som går kl. 14 til Eidsvolls plass foran Stortinget, hvor det blir program kl. 15-17. Finn oss på Youngstorget eller Eidsvolls plass og bli med – og ta med egne plakater og instrumenter så vi kan ha det gøy og brøle så høyt som mulig!

Spre informasjon til dine venner og familiefamilier:

Hvis du vil bli frivillig under Klimabrølet kan du fylle ut skjemaet her.

Voksne? Gi din støtte og din stemme til klimastreikerne!

Voksne kan vise at vi tar ungdommen på alvor og lytter til kravene deres når vi velger hvilket parti vi skal stemme på. Alle Klimavalgalliansens 70 medlemsorganisasjoner støtter klimastreikens krav og oppfordrer andre voksne til å gjøre det samme – både på fredag 30. august og i valget!

Slik kan du støtte klimastreiken:

• MØT OPP OG VIS STØTTE: Finn en oversikt over alle planlagte streiker på Facebook.
  • GI PRAKTISK HJELP: Hjelp til med praktiske hensyn før og på dagen. Meld deg på som streikevakt i Oslo her og i andre steder ved å kontakte kontaktpersonene listet på Natur og Ungdoms nettside.
  • SI IFRA OG SNAKK MED ANDRE : Si klart ifra til dine barn eller ungdom at du vil støtte dem hvis de velger å streike. Snakk med andre foreldre og/eller skolen om klima og streiken.
  • STEM FOR KLIMA: Voksne kan stemme for framtida til de som ikke ennå har stemmerett.  Vis at du gir din stemme til de som streiker for klima ved å stemme på kandidater og partier som støtter klimastreikens krav – ta og del bilder i sosiale medier med hashtaggen #Klimavalg19.

Klimavalgalliansen og Klimavettreglene for kommunepolitikere

Klimavalgalliansen er en allianse med 70 organisasjoner som mobiliserer for å få klima høyere opp på den politiske dagsorden. Alliansen krever:

• Kutt norske utslipp i tråd med Paris-avtalens målsettinger og klimapanelets anbefalinger
  • Vis solidaritet og klimarettferdighet
  • Skap rettferdig omstilling – 100.000 nye klimajobber nå
  • Brems norsk oljeutvinning
  • La folket bli en del av løsningen
  • Invester i klimaløsningene

Naturvernforbundets lokallag og medlemmer oppfordres til å holde arrangementer og aksjoner på aksjonshelgen, gjerne i samarbeid med Klimavalgalliansens medlemsorganisasjoner. Ta kontakt med Aled Dilwyn Fisher i sekretariatet på 413 427 33 eller adf@naturvernforbundet.no hvis du vil arrangerer noe der du bor!

Klimavettreglene for kommunepolitikere

Klimavalgalliansen har igjen produsert Klimavettreglene, åtte klimatips til kommuner og kandidater til årets kommunvalg.

Møteplasser om klima og kommunevalget

Naturvernforbundet gir lokal- og fylkeslag 10 000,- per møte for møteplasser som handler om alt knyttet til klima i et globalt perspektiv, men i år oppfordrer vi våre lag til å arrangere møteplasser hvor klima og miljø settes på dagsorden i kommunevalget.

For eksempel kan kandidater/partier inviteres til å svare: Hvordan kan deres kommune bidra til vår rettferdige andel av klimadugnaden som må til for å nå 1,5 grader? Møteplassene kan også arrangeres med andre gjennom Klimavalgalliansen.

Har dere lyst til å arrangere en slik klimamøteplass, ta kontakt med Aled Dilwyn Fisher i sekretariatet på 413 427 33 eller adf@naturvernforbundet.no.