Naturvernforbundets krav til Stortinget om statsbudsjettet for 2023

Stortinget skal behandle regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023. Naturvernforbundet har sendt et helhetlig innspill til Stortinget om budsjettet.

Stortinget i Oslo

Naturvernforbundet reagerte sterkt da regjeringen 6. oktober la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2023, blant annet fordi de foreslår betydelige kutt på skogvern og andre naturtiltak og vil kutte i midler til klimatiltak i kommunene. At de ikke kutter mer i natur- og klimaskadelig motorveibygging, er også kritikkverdig.

Naturvernforbundet har nå sendt et helhetlig innspill til Stortinget om budsjettet. Sett i lys av at regjeringen har vært tydelig på at pengebruken må reduseres, for å dempe inflasjonen og frigjøre midler til mer akutte formål, har det vært ekstra viktig for Naturvernforbundet å peke på mulighetene for å kutte i natur- og klimaskadelige bevilgninger og subsidier. Det dreier seg blant annet om midler til bygging av store og miljøskadelige motorveier, penger skogbruket – blant annet hogst i vanskelig terreng og bygging av skogsveier – samt penger til å kartlegge petroleums- og mineralressurser til havs. Naturvernforbundet mener også det er helt feil å redusere drivstoffavgiftene, som en kompensasjon for økt CO2-avgift. Da viskes store deler av effekten av økt CO2-effekt ut. Sammen med et forslag fra Naturvernforbundet om å innføre avgift på deponi av mineralske masser vil dette frigjøre om lag 6,7 milliarder kroner, som kan brukes på andre formål.

Skogvern og andre naturtiltak trenger sårt mer penger, ikke kutt, slik regjeringen foreslår. Naturvernforbundet ber om nærmere 0,7 milliarder ekstra til dette. Til klimatiltak i kommunene foreslår naturvernforbundet 0,2 milliarder kroner ekstra.

Energieffektivisering er den minst konfliktfylte måten å framskaffe mer strøm på, som trengs til utfasing av fossil energi. Det er skuffende at det ikke er satt av mer penger til dette. Naturvernforbundet forelsår minst 0,6 milliarder kroner mer til Enova for å støtte energieffektiviseringstiltak i husholdningene.

Foruten å kutte i bevilgningene til motorveier ønsker Naturvernforbundet å bruke 1,0 milliarder kroner ekstra på blant annet mer satsing på å ta vare på de veiene og jernbanene vi har og til å flytte godstransport fra vei til bane.

Naturvernforbundet foreslår at merverdiavgiften på blant annet reparasjoner av elektronikk, klær sko og tilsvarende, samt på utleie, settes til null. Vi anslår at det vil koste i underkant av 0,5 milliarder kroner i 2023 dersom dette innføres fra 1. april. Videre ber Naturvernforbundet at Stortinget tar initiativ til at nye miljøavgifter utredes, blant annet for å oppnå en mer sirkulær økonomi.

Å satse på klimabistand, fornybar energi i utviklingsland og internasjonal regnskogbevaring er svært viktig og noe et rikt land som Norge må ta seg råd til. Det vil heller ikke bidra særlig til press i norsk økonomi. Naturvernforbundet foreslår 1,5 milliarder kroner ekstra til dette.

I sum fører Naturvernforbundets helhetlige forslag til at budsjettbalansen bedres med 2,1 milliarder kroner.