Vardebrenning fra nord til sør

Lørdag brant over 60 varder over hele Norge for å varsle om farene ved oljeboring. Kampen for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja er langt fra over.

I helgen mobiliserte Naturvernforbundet, Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja og Natur og Ungdom til et folkelig opprør mot oljebransjens planer. Varder ble tent over hele landet for å varsle om faren ved at oljeindustrien vil ha innpass også i et av verdens mest verdifulle havområder. Samme dag sa Høyres landsmøte et klart ja til konsekvensutredning av oljeaktivitet i området.

Foran Stortinget i Oslo var over 300 personer samlet til startskuddet for vardebrenningen. Med en fem meter høy varde, appeller, dans og sang for Lofottorsken ble det en kraftfull markering.

– Vi må la olja ligge og satse på en fornybar fremtid. Hold fingrene unna Lofoten, Vesterålen og Senja, sa de tre lederne Wenche Cumming (Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja), Silje Ask Lundberg (Naturvernforbundet) og Ingrid Skjoldvær (Natur og Ungdom).

– Lofoten, Vesterålen og Senja får de aldri, og i september skal vi vinne for sjette og siste gang, avsluttet Lundberg.

Like tydelige var de politiske representantene Kari Elisabeth Kaski (SV), Une Aina Bastholm (MdG) og Trine Skei Grande (Venstre) i sine appeller. De sa alle at spørsmålet om oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja ville være øverst på kravlista til de som får flertall etter valget.

Landets største partier er på kollisjonskurs med folkemeningen i både nord og sør, og også i utlandet ble motstanden markert: I nesten 30 land, fra Uruguay i vest til Sør-Korea i øst, samlet folk seg for å kreve vern av fisk og natur (se bildegalleri nederst i saken).

– Spørsmålet om oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja blir selve lakmustesten for miljøtroverdigheten til partiene. Ingen andre steder langs kysten står så mye på spill. Hvis Høyre og Arbeiderpartiet vil ofre dette til fordel for enda mer olje, forurensing og klimaforverring, gir de nådeskuddet til sin egen troverdighet i miljøspørsmål, sier Lundberg.

På søndag sa både Akershus og Sogn og Fjordane Arbeiderparti nei til konsekvensutredning i Lofoten, Vesterålen og Senja.

– Helgens vedtak gir tydelige signaler om at kampen ikke er over. Vi forventer at Arbeiderpartiets landsmøte i april lytter til fagkunnskapen og lar Lofot-oljen ligge, sier Lundberg.

Se alle bildene fra vardebrenningen her