Maria Andersen prøver Scushis elsykler

Maria (på bildet) i Naturvernforbundet måtte prøve Scushis elsykler, så klart. PS! Til vanlig sykler hun med hjelm.

Fly med Scushis elsykler

”Scushi elsykkel” vil fra i høst låne ut elsykler i opptil ei uke. Slik kan flere få mulighet til å prøve elsykkelsmilet.

Ekteparet Maria og Alexander Fahlström har begge gitt oss et blidt møte med Scushi Elsykkel. Ingeniørene kom til Porsgrunn for å produsere solceller, men når solen ikke lengre skinte like sterkt på RECs solcellefabrikk, fant de ut at de skulle prøve noe nytt. De ønsket ikke å finne en jobb i oljebransjen, men ønsket i stedet å være med å gjøre flere kjent med mer miljøvennlige transportmåter. Maria og Alexander startet  derfor opp en elsykkelbutikk og kalte den ”Scushi”, som var det Alexanders bestemor kalte sin egen sykkel.

Nå har Scushi-Elsykkel fått en egen avdeling i Sandvika som selger elsykler av høy kvalitet. De vil at flere skal få mulighet til å prøve elsykkel gjennom prosjektet ”Sykle så klart”. Ved å prøve å elsykle en uke, ønsker Naturvernforbundet å få flere til å oppdage at man kan bytte ut bilen med elsykkel. I første omgang er det ansatte hos ”Sykle, så klart”-arbeidsplasser, frivillige og ansatte i Naturvernforbundet som får mulighet til å prøve.

Scushi-elsykkel vil låne ut låne ut Flyer og Goroc elsykler med motor i senter (krankmotor)  over en uke til frivillige i Naturvernforbundet og ansatte hos Sykle, så klart partnere. Men de ønsker alle velkommen innom for å hilse på og ta en liten  prøvetur i nærområdet. Dessuten, når du besøker Scushi-elsykkel kan du også få teste ut en tandemsykkel og en sykkelvogn fra Nordic cab som også fungerer som barnevogn, og pulk.

sykle.moveabout.no kan man derfor nå også velge å låne elsykkel fra Scushi elsykkel. Dersom man velger å låne fra Scushi elsykkel er det en av disse syklene man vil få låne:

Flyer T5.1
T5.1 fra den sveitsiske produsenten FLYER, er en kombinasjon av by- og tursykkel. Styret kan høynes og senkes , du har demping i setet. 28″-hjulet gjør at sykkelen triller godt på asfalt. Den kommer utstyrt med Panasonics motor i kranken (senter). Sykkelen finnes både med høyt og lavt innsteg. Les mer her:

Flyer TS 7.30
TS 7.30 fra sveitsiske FLYER er utstyrt med skjermer, bagasjebrett og god lykt, slik at du får med deg alt du trenger til jobb og er synlig også når det er mørkt. Elsykkelen har en sterk Bosch-motor i kranken som får deg opp bakkene og langt avsted. Les mer her,

Goroc 6.30
Goroc er en lett, sportslig og sterk elsykkel. Sykkelen har en sterk Bosch-motor i kranken (Bosch-performance Cruise). Den veier om lag 19 kg, som er lett i elsykkelverden. Sykkelen takler både snarveiene og de bratte bakkene til jobb. Les mer her.

Disse er ”Sykle, så klart”-partnere
Ansatte i Renovasjonsetaten kan låne elsykler frem til november fra Scushi Elsykkel, Felgen Sykkelverksted og EVO elsykler.  Oslo Rådhus lanserer "Sykle, så klart" i november. Her finner du informasjon om de andre elsyklene i prosjektet.

Har du lyst til å låne sykkel?

Vi gir noen heldige medlemmer muligheten til å prøve elsykkel etter første person til mølla prinsippet. Send en e-post til kr@naturvernforbundet.no med navn, tlf, e-post og gjerne medlemsnummer.