Renovasjonsetatens ansatte vil sykle

Naturvernforbundet og Renovasjonsetaten vil at flere skal "Sykle, så klart". På torsdag 7. april fikk de ansatte prøve elsykler av alskens slag og treningssyklistens utfordret de smilende el-syklistene til kappløp.

Naturvernforbundet vil gjennom sitt prosjekt "Sykle, så klart" bidra til at enda flere sykler. Vi tror at den beste måten og få folk til å begynne å sykle er at de selv får prøve og se hvor gøy det er! På torsdag 7. april var det stor ståhei og mye moro på Renovasjonsetaten da de ansatte fikk prøve over 10 elsykler av både transportsykler, Emotion og E-green-elsykler. Ansatte for Evo-elsykler og Felgen var til stede for å svare på spørsmål om de mange ulike variantene av elsyklene.

Syklist vs. elsyklist =vinnere

Det ble kappløp mellom en godt trent syklist versus glade el-syklister til stor begeistring blant tilskuerne. Ettersom elsykler ikke kan hjelpe deg opp i mer enn 25 km/t hadde elsyklisten en fordel i oppoverbakken. Den godt trente syklisten kom opp i omtrent samme fart på flata og i nedoverbakken. Hvem som var mest sliten og svett i konkurransen til slutt er det vel liten tvil om. Så om du vil ha god trening og fart, er fortsatt en vanlig sykkel fin og ha. Vil du ha en sykkel som tar deg lett frem i hverdagen både opp og ned bakker, på lengre strekk og med mye bagasje, vil en elsykkel være å foretrekke.

Får elsykle ei uke

Mange har enda ikke prøvd en elsykkel. 64 % av 114 respondentene i en undersøkelse blant Renovasjonsetatens ansatte svarte at de ønsker å låne en elsykkel. Fra 2. mai får de muligheten, da vil nemlig ansatte i Renovasjonsetaten kunne låne en sykkel opp til en uke frem til 1. oktober. Syklene booker de gjennom sykle.moveabout.no laget av Move about, og henter hos Felgen på Sagene eller EVO-sykler på Skøyen eller Nydalen eller Felgen. Erfaringene fra pilotprosjektet i Bergen som heter prøvekjøre.no tilsier at å prøve el-sykkel vil gi mersmak. Ny prosjektkoordinator for "Sykle, så klart", Kristin Hildre Rørvik, er en av de som prøvde sykkel ei uke i Bergen og fikk lyst til å sykle mer. Nå ønsker hun å inspirere også andre til å tråkke på sykkelpedalene.

Vil du el-sykle?

Bookingtjenesten på Move about for el-sykler gjennom "Sykle, så klart" blir først tilgjengelig for ansatte på arbeidsplasser som deltar i prosjektet. Kanskje din arbeidsplass vil være med?

Vi ønsker selvfølgelig at flest mulig skal oppleve elsykkelgliset. Derfor vil vi delta på åpne arrangementer med elsykler av ulikt slag, der alle som vil kan få prøve en liten tur med en elsykkel. Foreløpig har vi to arrangementer på tapetet, men enda flere kommer, så bare følg med.

• 11. mai St. Hanshaugen
  • 20. -22. mai - Bydelsdagene på Sagene.

Dette er Sykle, så klart

Sykle, så klart er NOAs nyeste prosjekt. Prosjektets formål er å få flere til å velge bort bil som transportmiddel og heller sykle. Prosjektet hovedvirkemiddel er å la flere få mulighet til å prøve elsykler. Hovedmålgruppen er arbeidsplasser i Oslo-området. Ansatte hos samarbeidspartnere får mulighet til å prøve en elsykkel opp til en uke. Slik kan de se om de kan erstatte bilen i egen hverdag og ikke bare i drømmehverdagen uten regn og motbakker. Vi ønsker å delta på og arrangere aktiviteter som gir befolkningen i Oslo-området mulighet til å prøve el-sykkel og få annen hjelp til å komme igang med syklingen.

Vil du bidra som enkeltperson, bedrift, organisasjon eller på annen måte? Les mer her.