Vårt internasjonale arbeid

Naturvernforbundet arbeider i 20 land og representerer Norge i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Slik kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Naturvernforbundet har lang erfaring med internasjonalt miljøarbeid. Side 1970-tallet har vi samarbeidet med miljøbevegelse i andre land for å gjennomføre konkrete miljøprosjekter. Innsatsen har lenge vært rettet mot miljøarbeid i tidligere Sovjetunionen, men har siden utvidet seg til samarbeid med organisasjoner i flere afrikanske land og økt innsats mot internasjonale miljøforhandlinger.

Gjennom Friends of the Earth (FOE) har Naturvernforbundet samarbeidspartnere i 77 land, fem kontinenter, med organisasjoner som representerer tilsammen over 2 millioner medlemmer.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til isolering av skolebygg i fjelllandsbyer i Tadjikistan. Gjennom vårt utdanningsprosjekt SPARE har vi gitt én million barn i 25 land kunnskap om klimaproblemene, og om hvordan riktig energibruk kan bidra til å løse dem. Gjennom vårt samarbeid med Regnskogfondet foreslo vi oppstart av Norges skoginitiativ, som gjorde at regjeringen i 2007 lovet 15 milliarder til bevaring av regnskogen.

Ecodefense
Spiontiltalte miljøvernere:

Solidaritet og støtte til våre russiske partnere

09.09.2014

"Kjære Putin: Vi som jobber for naturvern, miljøvern og befolkningens helse er ikke utenlandske agenter", skriver Naturvernforbundets russiske partner Russian Socio-Ecologial Union (RSEU) i et åpent brev til den russiske presidenten.

Miljøvernere russland
Partnere under press

Miljøvernere - ikke agenter!

04.09.2014

Naturvernforbundet aksjonerer i solidaritet med den russiske miljøvernorganisasjonen EcoDefense. EcoDefence er under press fra russiske myndigheter og rettsvesen på grunn av sitt engasjement mot atomkraft.

Bamboonampula

Kan bambus stoppe avskoging i Mosambik?

01.04.2014

70 prosent av befolkningen i Mosambik bruker biomasse til matlaging. Trekullproduksjon er en av hovedgrunnene til den kraftige avskogingen i Mosambik. Effektive ovner kan halvere avskogingen, men kan bambus stoppe den helt?

Ukraina
Miljøvernere utsatt

Desperasjon i Ukraina

18.02.2014

Kiev er i kveld i fullt opprør, og det er så langt bekreftet at ni aktivister er drept. Naturvernforbundets partnere i miljøorganisasjonen NECU fortviler, og har sendt oss en melding der de beskriver en desperat situasjon.

Hillary
Miljøorganisasjoner advarer USA:

Nedrustningsavtale øker faren for atomforurensning i Russland

01.08.2012

Russland vil gjøre om atomvåpen til nytt brensel for landets atomkraftverk. Dette er en prosess som skaper mye radioaktivt avfall. Avfallsbehandlingsanleggene i Ural er allerede overbelastet og befolkningen er utsatt radioaktiv stråling og risiko for større ulykker.