Det er nok nå - vedlegg

Eksempler på NOAs hogstklager

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.11.2020

#skogenmin

I forbindelse med forslaget om aktivitetssoner i Oslos randsone, innenfor Markagrensa, opprettet NOA kampanjen #skogenmin, der vi ba alle legge ut bilder under denne tittelen for å vise sitt engasjement og sin kjærlighet til marka, og kanskje særlig nærmarka.

Høst

TRE NYE NATURKART

Nå er de tre siste naturkartene fra NOA klare. De kan benyttes både av turgjengere, skoler og barnehager. Kartene gjør turene mer innholdsrik og dekker områdene: Grefsenkollen, Kongeskogen på Bygdøy og Bredvedt. Last dem ned gratis her, eller se på dem digitalt når du er ute å går. Nyt turen!

Justering av Markagrensa

Som varslet skal Markagrensa nå justeres og tilpasses, slik at den ikke lager unaturlige skiller av tomter og lignende. I det store er denne justeringen ikke særlig problemattisk, sett fra NOA sitt synspunkt. Allikevel er det enkelte tilfeller som ikke ligner på justeringer. Ett av disse er Lahaugmoen skytebane i Skedsmo kommune.

Bevar Marka_20150923_bilde

5.605 underskrifter mot aktivitetssoner i marka

5.605 underskrifter mot forslaget om å anlegge aktivitetssoner i marka ble i dag overrakt til Pia Farstad von Hall i samferdsels- og miljøkomitéen. Dette er sterkt uttrykk for ønsket om å bevare marka som et allsidig natur- og friluftslivsområde der naturopplevelsene står i fokus.

20150609_Lillomarka_m_idrett

Takk for avklaring om Ravnkollen

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) har i 50 år hatt sikring av Marka og friluftslivet i Marka som hovedoppgave. Frustrasjonene har vært mange, men de siste tiårene har vi ant en lysning. Kommuneskogene har gått over til mer menneskevennlige hogstmetoder, verneandelen er gått fra null til 8 % og vi har fått markaloven som sikrer markagrensa. Trodde vi.

TROLLVANN5

BEVAR MARKA! SI NEI TIL AKTIVITETSSONENE!

Marka er allerede en gedigen aktivitetssone. 86 % av befolkningen over 16 år bruker Marka. De bruker den slik den er og med den tilretteleggingen som finnes. Og de er fornøyd. Veldig fornøyd. Den ekstra tilretteleggingen som trengs for denne gruppa kan fint gjennomføres etter Markaloven, det trengs ingen aktivitetssoner.