Vindmøller på fjelltopp dekket av snø

Vindmøller i Roan i Trøndelag Foto: Alette Sandvik.

Vindkraft

Utbygging av vindkraft innebærer betydelige arealinngrep og store naturødeleggelser. Naturvernforbundet er sterkt imot utbygging av vindkraft i sårbare og verdifulle naturområder.

Nå skjer utbygging av vindkraft i kyst- og fjellområder der konsesjon aldri skulle vært gitt. Regjeringen og energiforvaltningen har i mange tilfeller hatt altfor dårlig faggrunnlag, og resultatet er at vi nå er vitne til at store, inngrepsfrie naturområder ødelegges. Selv om fornybar energi trengs for å fase ut fossil energi, er vi også avhengig av en robust og intakt natur. Vi kan ikke sette kampen mot klimaendringene og tapet av naturmangfold opp mot hverandre, men at vi må finne løsninger som både stanser klimaendringene og tar vare på naturen.

Stortingsmelding om vindkraft har nettopp blitt lagt frem. Naturvernforbundet er fornøyde med at regjeringen vil legge mer vekt på natur og reindrift, men vi er bekymret for at innholdet i meldingen ikke er nok til å stanse de store, naturødeleggende vindkraftutbyggingene.

Naturvernforbundets landsstyre uttalelse: "Stans naturødeleggende vindindustri"

Les mer om vindkraftsakene vi jobber med i Naturvernforbundet

Hva er problemene knyttet til utbygging av vindkraftanlegg?

I stedet for å forsøke å bygge vindkraft langs eksisterende inngrep, eller hvor naturen allerede er forringet, planlegges vindkraftverk i sårbar og verdifull natur, som har vært lite påvirket av menneskelig aktivitet og inngrep. Intakte naturområder og natur med store verneverdier er uforenlig med vindkraftutbygging, og i tillegg kommer omfattende veinett og kraftlinjer som stykker opp og drenerer området. Aktiviteten er også stor under utbygging, drift og vedlikehold av anleggene, noe som igjen påvirker naturen rundt. Det innebærer at store naturområder bygges ut, og at inngrepsfri natur ødelegges. Slik natur er også leveområder for truede, sårbare og rødlista arter. Utbyggingen fører til at naturområder blir fragmentert og redusert, og at sårbare og sjeldne naturtyper bygges ned. Arealinngrep er den desidert største akutte trusselen mot natur og artsmangfold både nasjonalt og globalt (les mer IPBES-rapporten fra fra FNs naturpanel), og 90 prosent av alle rødlista arter i Norge trues nettopp på grunn av arealendringer og arealødeleggelse. Ødelagte økosystemer gjør natur og mennesker langt mer sårbare for klimaendringene. Våtmarker, myr og skog er viktige både som karbonlagre og for å beskytte oss mot flom og tørke.

Hva mener Naturvernforbundet om vindkraft?

• Tiden for de store, naturødeleggende vindkraftutbyggingene er definitivt over.
  • Vindkraft på land må kun planlegges som mindre anlegg, i industrialiserte områder, langs etablerte infrastrukturnettverk, eller på andre arealer der naturverdiene allerede er sterkt forringet. Også i slike områder må det tas hensyn til natur og friluftsliv og unngås utbygging i områder med verdifullt fugleliv.
  • Norge må bli fossilfritt innen 2040. Det trengs en massiv satsing på energieffektivisering, redusert energibruk i transportsektoren samt en styrt reduksjon av petroleumssektoren for å fase ut fossil energi.
  • Alle gitte vindkraftkonsesjoner som har konsekvensutredninger som er eldre enn 5 år, må gjennomgå ny konsesjonsbehandling. og konsesjonshavere som søker om utsatt oppstart av drift, må få avslag.
  • Arealavklaringene i vindkraftsaker må flyttes fra energiloven til plan- og bygningsloven og gjennomføres som ordinære planer.
    Hensynet til naturmangfold, eksisterende bosetting, friluftsliv, naturbaserte næringer og samiske rettigheter må være krav i lovverket som regulerer vindkraft.
  • Vindindustrien må få automatisk avslag i alle reindriftsområder
  • Krav og vilkår i miljø-, transport- og anleggsplaner (MTA) må formuleres konkret og tydelig og være langt strengere. NVE og Miljødirektoratet må føre tilsyn og sørge for at vilkårene overholdes. Brudd på vilkår må medføre at prosjekter stanses, og at konsesjoner trekkes tilbake.
  • Ny fornybar energi må bidra til å redusere forbruket av fossil energi. All produksjon av fornybar energi, også vindkraft, kan bidra til å fase ut fossil energi, om ikke totalforbruket økes. Mer enn halvparten av energibruken i Norge er fortsatt fossil, og i Europa er andelen fossil energi langt høyere. Utfasing av olje, gass og kull, betydelig energieffektivisering, omlegging av transportsektoren samt produksjon av fornybar energi er tiltak som trengs for å nå Parisavtalens mål om å begrense global oppvarming til 1,5 grader. Les mer i Naturvernforbundet rapport "Et fossilfritt Norge i 2040".

Hva kan være utfordringene knyttet til vindkraftproduksjon?

• Store, unike naturområder bygges ned.
  • Inngrepsfri og lite berørt natur ødelegges.
  • Leveområder for truede, sårbare og rødlista arter blir fragmentert og redusert.
  • Svært mange av vindkraftanlegga som er bygd ut i Norge idag, er tvunget inn i reinens leveområder og utgjør en stor trussel mot samisk naturgrunnlag.
  • Folks nærnatur og friluftsområder omgjøres til industriområder.
  • Lokalbefolkningens motstand mot vindkraftanlegg øker.
  • Store arealavtrykk fra anlegg. Hver vindturbin trenger nærmere 1 km anleggsvei samt nesten en fotballbane til oppstillingsplass. Når dette plasseres i inngrepsfri og verdifull natur, skaper det selvsagt reaksjoner-
  • Store arealinngrep –som allerede utgjør den desidert største trusselen mot natur og artsmangfold både nasjonalt og globalt
  • 90 prosent av alle rødlista arter i Norge trues nettopp på grunn av arealendringer og arealødeleggelse.
  • Vindkraftindustri øker dette presset slik mange anlegg bygges i dag.

Hvordan jobber Naturvernforbundet med vindkraftutbygginger?

Naturvernforbundet jobber nasjonalt opp mot energi- og miljømyndigheter for å bevare naturen og kreve miljøhensyn i vann- og vindkraftkonsesjoner. Organisasjonens lokal- og fylkeslag gjør den viktige jobben med å ta vare på naturen rundt om i kommunene. Og det er våre aktive og tillitsvalgte lokalt som gir innspill til politikere, miljøforvaltning og utbyggere og skriver høringsuttalelser og eventuelt klager på vindkraftkonsesjoner. Vi samarbeider tett med andre natur- og friluftsorganisasjoner både lokalt og nasjonalt i en rekke vann- og vindkraftsaker.

Se en oversikt over arbeidet vårt nasjonalt og lokalt her

I Naturvernforbundets prinsipprogram, vedtatt på landsmøtet i 2018, står det:

Naturvernforbundet er opptatt av at ny fornybar energi må bidra til å redusere forbruket av fossil energi. Sammen med energisparing må Norge satse på ny fornybar energi, slik som bio- og solenergi, bølge- og vindkraft og geovarme. Ved all utbygging må det tas særskilt hensyn til naturmangfold, folkehelse, landskap og tradisjonelle naturbaserte næringer.

Hvorfor kommer vindkraft i konflikt med bevaring av viktige naturverdier?

Vindkraftverk er plasskrevende og planlegges ofte i naturområder som er lite påvirket av menneskelig aktivitet og inngrep. Mange av disse områdene har store verneverdier som er uforenlig med utbygging. I tillegg kommer omfattende veinett og kraftlinjer som stykker opp og drenerer området. Aktiviteten er også stor under utbygging, drift og vedlikehold av anleggene, noe som igjen påvirker naturen rundt. Naturvernforbundet ønsker ikke vindkraftanlegg eller andre inngrep i viktige naturområder.

Inspill til endring i konsesjonssystemet for vindkraft

Innspill til St.meld om vindkraft

Les og se Naturvernforbundets appell på demonstrasjon mot vindkraft 8. september 2019

Uttalelse fra Mosjøen-møtet i juni 2020 om vindkraft på Øyfjellet

Les mer om hva Naturvernforbundet mener om Rammeplanen for vindkraft

Les mer om hva Naturvernforbundet mener om klima

Uttalelser fra Naturvernforbundets landsstyret:

Naturvernforbundet krever full gjennomgang av det miljøfaglige grunnlaget for gitte vindkraftkonsesjoner (Landsstyreuttalelse 2019)

Bekymret for konsekvensene av nasjonal ramme for vindkraft på land (Landsstyreuttalelse 2019)

Omfattende vindkraftutbygging ødelegger verdifull natur i Trøndelag (Sentralstyreuttalelse 2019)

Ingen vindindustri i reinens leveområder! (Landsstyreuttalelse 2018)

Finnmarks natur må ikke erstattes av vindindustri (Landsstyreuttalelse 2017)

Krever et fossilfritt Norge i 2040 (Landsstyreuttalelse 2019)

Ressurser om vindkraft:

Vindkraftsaker i Naturvernforbundet

Naturvernforbundet i Ávjovárri: Rapport - Vindkraft eller reindrift

Fylkeslaget i Trøndelag: Informasjonsavis om vindkraftutbygging i Vikna

Fylkeslaget i Trøndelag: Faktahefte om vindkraft

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.07.2020

Reinsdyr, Storheia
Vindkraftutbygging på Fosen:

– Svært skuffende

23.02.2016 | Sist oppdatert: 24.02.2016

Det er svært skuffende at Statkraft med samarbeidspartnere nå likevel vil bygge ut et gigantisk vindkraftanlegg på Fosen i Trøndelag, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Img_9560
OED sa nei til vindkraft i Kvalsund

Frilufts- og reininteressene vant

02.03.2015 | Sist oppdatert: 02.03.2015

Frilufts- og reininteressene vant da olje- og energidepartementet i dag sa nei til planene vindkraftanlegg på Fálesrášša i Kvalsund kommune i Finnmark.

Fokksteinane
Avslag til Siragrunnen

Bevarer fuglenes motorvei!

13.01.2015 | Sist oppdatert: 13.01.2015

Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) avslo i dag søknaden om å bygge Siragrunnen vindkraftverk på grunn av konsekvensene for fuglelivet, fisket og landskapet. – Dette er en seier for naturen på Sørvestlandet, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Kalvvatnan
Vindkraftutbygging på Kalvvatnan:

– Vil gi enorme naturinngrep

28.07.2014 | Sist oppdatert: 15.08.2014

– All fornuft tilsier at det ikke bør bygges vindkraftanlegg her, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Hubro-soloppgang

Ingen vindkraft på Sleneset

20.03.2014 | Sist oppdatert: 20.03.2014

Hubroen fryder seg over at det ikke vil bli bygd vindkraftverk på Sleneset og Solværøyan i Nordland.