Vindmøller på fjelltopp dekket av snø

Vindmøller i Roan i Trøndelag Foto: Alette Sandvik.

Vindkraft

Utbygging av vindkraft innebærer betydelige arealinngrep og store naturødeleggelser. Naturvernforbundet er sterkt imot utbygging av vindkraft i sårbare og verdifulle naturområder.

Nå skjer utbygging av vindkraft i kyst- og fjellområder der konsesjon aldri skulle vært gitt. Regjeringen og energiforvaltningen har i mange tilfeller hatt altfor dårlig faggrunnlag, og resultatet er at vi nå er vitne til at store, inngrepsfrie naturområder ødelegges. Selv om fornybar energi trengs for å fase ut fossil energi, er vi også avhengig av en robust og intakt natur. Naturvernforbundet mener vi ikke kan sette kampen mot klimaendringene og tapet av naturmangfold opp mot hverandre, men at vi må finne løsninger som både stanser klimaendringene og tar vare på naturen.

Hva er problemene knyttet til utbygging av vindkraftanlegg?

I stedet for å forsøke å bygge vindkraft langs eksisterende inngrep, eller hvor naturen allerede er forringet, planlegges ofte vindkraftverkene i sårbar og verdifull natur, som har vært lite påvirket av menneskelig aktivitet og inngrep. Mange av disse områdene har store verneverdier som er uforenlig med utbygging, og i tillegg kommer omfattende veinett og kraftlinjer som stykker opp og drenerer området. Aktiviteten er også stor under utbygging, drift og vedlikehold av anleggene, noe som igjen påvirker naturen rundt. Det innebærer at store naturområder bygges ut, og at inngrepsfri natur ødelegges. Slik natur er også leveområder for truede, sårbare og rødlista arter. Utbyggingen fører til at naturområder blir fragmentert og redusert, og at sårbare og sjeldne naturtyper bygges ned. Arealinngrep er den desidert største akutte trusselen mot natur og artsmangfold både nasjonalt og globalt (les mer IPBES-rapporten fra fra FNs naturpanel), og 90 prosent av alle rødlista arter i Norge trues nettopp på grunn av arealendringer og arealødeleggelse. Ødelagte økosystemer gjør natur og mennesker langt mer sårbare for klimaendringene. Våtmarker, myr og skog er viktige både som karbonlagre og for å beskytte oss mot flom og tørke.

Hva mener Naturvernforbundet om vindkraft?

• Nei til vindkraft i store, inngrepsfrie naturområder.
  • Ingen vindkraft i villreinområder eller i nærheten av naturreservater, nasjonalparker, landskapsvernområder eller utvalgte kulturlandskap.
  • Ingen vindkraft i reindriftsområder eller viktige friluftsområder.
  • Vindkraftkonsesjoner som er gitt i strid med naturfaglige råd, må vurderes på nytt.
  • Vindkraftutbygging må skje med små anlegg, i industrialiserte områder, i landskap langs etablerte infrastrukturnettverk og på andre arealer der naturverdiene allerede er sterkt forringet.
  • Ny fornybar energi må bidra til å redusere forbruket av fossil energi. Samtidig er den mest miljøvennlige energien den vi ikke bruker – vi trenger derfor en storstilt satsing på energieffektivisering og -sparing.
  • All produksjon av fornybar energi, også vindkraft, kan bidra til å fase ut fossil energi, om ikke totalforbruket økes. Mer enn halvparten av energibruken i Norge er fortsatt fossil, og i Europa er andelen fossil energi langt høyere. En kombinasjon av å fase ut olje, gass og kull gjennom energieffektivisering og produksjon av fornybar energi er helt nødvendig for å nå Parisavtalens mål om å begrense global oppvarming til 1,5 grader.

Hva kan være utfordringene knyttet til vindkraftproduksjon?

• Store, unike naturområder bygges ned.
  • Inngrepsfri og lite berørt natur ødelegges.
  • Leveområder for truede, sårbare og rødlista arter blir fragmentert og redusert.
  • Sårbare og sjeldne naturtyper bygges ned.
  • Folks nærnatur og friluftsområder omgjøres til industriområder.
  • Lokalbefolkningens motstand mot vindkraftanlegg øker.
  • Store arealavtrykk fra anlegg. Hver vindturbin trenger nærmere 1 km anleggsvei samt nesten en fotballbane til oppstillingsplass. Når dette plasseres i inngrepsfri og verdifull natur, skaper det selvsagt reaksjoner-
  • Store arealinngrep –som allerede utgjør den desidert største trusselen mot natur og artsmangfold både nasjonalt og globalt
  • 90 prosent av alle rødlista arter i Norge trues nettopp på grunn av arealendringer og arealødeleggelse.
  • Vindkraftindustri øker dette presset slik mange anlegg bygges i dag.

Hvordan jobber Naturvernforbundet med vindkraftutbygginger?

Naturvernforbundet jobber nasjonalt opp mot energi- og miljømyndigheter for å bevare naturen og kreve miljøhensyn i vann- og vindkraftkonsesjoner. Organisasjonens lokal- og fylkeslag gjør den viktige jobben med å ta vare på naturen rundt om i kommunene. Og det er våre aktive og tillitsvalgte lokalt som gir innspill til politikere, miljøforvaltning og utbyggere og skriver høringsuttalelser og eventuelt klager på vindkraftkonsesjoner. Vi samarbeider tett med andre natur- og friluftsorganisasjoner både lokalt og nasjonalt i en rekke vann- og vindkraftsaker.

I Naturvernforbundets prinsipprogram, vedtatt på landsmøtet i 2018, står det:

Naturvernforbundet er opptatt av at ny fornybar energi må bidra til å redusere forbruket av fossil energi. Sammen med energisparing må Norge satse på ny fornybar energi, slik som bio- og solenergi, bølge- og vindkraft og geovarme. Ved all utbygging må det tas særskilt hensyn til naturmangfold, folkehelse, landskap og tradisjonelle naturbaserte næringer.

Hvorfor kommer vindkraft i konflikt med bevaring av viktige naturverdier?

Vindkraftverk er plasskrevende og planlegges ofte i naturområder som er lite påvirket av menneskelig aktivitet og inngrep. Mange av disse områdene har store verneverdier som er uforenlig med utbygging. I tillegg kommer omfattende veinett og kraftlinjer som stykker opp og drenerer området. Aktiviteten er også stor under utbygging, drift og vedlikehold av anleggene, noe som igjen påvirker naturen rundt. Naturvernforbundet ønsker ikke vindkraftanlegg eller andre inngrep i viktige naturområder.

Les mer om hva Naturvernforbundet mener om Rammeplanen for vindkraft

Les mer om hva Naturvernforbundet mener om klima

Naturvernforbundet krever full gjennomgang av det miljøfaglige grunnlaget for gitte vindkraftkonsesjoner

Bekymret for konsekvensene av nasjonal ramme for vindkraft på land

Omfattende vindkraftutbygging ødelegger verdifull natur i Trøndelag

Landsstyreuttalelse: Ingen vindindustri i reinens leveområder!

Vindmøller
Uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre

Bekymret for konsekvensene av nasjonal ramme for vindkraft på land

19.02.2019

Verden står overfor farlige klimaendringer, som truer natur og økosystemer. Klima truer natur og biologisk mangfold, men tap og forringelse av leveområder er i dag den største trusselen mot artsmangfoldet. Klimaendringene og tapet av naturmangfold er to utfordringer som må løses i fellesskap, og ikke på bekostning av hverandre, står det i en ny uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre.

2018_3_arvid
Uttalelse fra Naturvernforbundets sentralstyre:

Omfattende vindkraftutbygging ødelegger verdifull natur i Trøndelag

21.01.2019

Norges Naturvernforbund er svært urolig for konsekvensene av utbygginga av vindkraft som pågår og planlegges i Trøndelag. Områdene har verdifull og intakt natur som er lite berørt av inngrep, og som er levested for sårbare og utrydningstrua arter. Verdifull trøndersk natur er nå trua av omfattende vindkraftutbygging.

Vindkraft2

FN ber om stans i vindkraftprosjekt

12.12.2018

FNs komité for menneskerettigheter vil ta utbyggingen av vindkraftverket på Storheia på Fosen i Trøndelag opp til behandling. Nå ber de om stans i utbyggingen inntil de har fått behandlet saken.

OED Elnar Remi Holmen juli 2017 3

Motsetter seg vindkraftverk i nasjonalt villreinområde

07.07.2017

- Setesdal Austhei er et av våre ti nasjonale villreinområder, hvor villreinen skal ha fortrinn. En vindkraftutbygging i området vil stride mot Norges internasjonale forpliktelser om å verne villreinen, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Kalvvatnan(1)
Møtte departementet om Kalvvatnan:

- Nei til vindkraft i reinens matfat!

25.08.2016

- Vi kan ikke plassere et vindkraftverk midt i reinens matfat hvor naturen er rik og sårbar. I dag dro nestleder i Naturvernforbundet Silje Ask Lundberg sammen representanter fra det sørsamiske ungdomsmiljøet til Olje- og energidepartementet og ga klar beskjed: Dette området ofrer vi ikke.

Reinsdyr, Storheia
Vindkraftutbygging på Fosen:

– Svært skuffende

23.02.2016

Det er svært skuffende at Statkraft med samarbeidspartnere nå likevel vil bygge ut et gigantisk vindkraftanlegg på Fosen i Trøndelag, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.