Klager vindkraftverk i Innvordfjellet inn for Sivilombudsmannen

– Vi kan ikke tillate bygging av en hel vindpark midt i hubroens leveområder. Hubroen er sterkt truet, og vi kan ikke ødelegge leveområdene deres, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Fjell og fjord

Sammen med Norsk Ornitologisk Forening klaget Naturvernforbundet i dag saken inn for Sivilombudsmannen. I mars 2018 godkjente Olje- og energidepartementet bygging av et vindkraftverk med 32 vindturbiner i Innvordfjellet i Flatanger og Namdalseid i Trøndelag. Konsesjonen er gitt til Zephyr, et selskap flere offentlig eide energiselskaper står bak.

– Dette er et prosjekt som vil ha svært store negative konsekvenser for det biologiske mangfoldet og den verdifulle naturen vår. Det vil kunne går særlig hardt utover hubroene i området. Den er vanskelig å oppdage, bruker store areal for jakt og er veldig sensitiv for forstyrrelser i hekketiden, sier Kjetil Aa. Solbakken, generalsekretær i Norsk Ornitologisk Forening. Han mener det er uakseptabelt å legge vindturbiner til kjente hubroterritorier, og påpeker at enkelte hubrolokaliteter har vært i bruk i hundrevis av år.

De miljøfaglige etatene, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Miljødirektoratet og NTNU Vitenskapsmuseet fraråder utbygging. I deres uttalelser til saken løfter de fram de negative virkningene en utbygging kan få for fugl. Etatene er også bekymret for sumvirkningene av flere utbygginger i samme området. Videre har både Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Forum for natur- og friluftsliv uttalt seg negativt til prosjektet fra det ble omsøkt.

I klagen til Sivilombudsmannen peker Naturvernforbundet og Norsk Ornitologisk Forening på at tillatelsen bryter med flere paragrafer i naturmangfoldloven og forvaltningsloven. Organisasjonene mener at konsekvensene av utbyggingen er altfor dårlig utredet og etterlyser drøfting av kraftverkets innvirkning på hubrobestanden.

Organisasjonene reagerer sterkt på OEDs forslag om å bruke fôring av hubroene som avbøtende tiltak.

– Man kan ikke legge opp til å ødelegge en sterkt truet arts leveområder, og erstatte dette med «støttefôring». Dette strider imot et helhetlig syn på naturen der arter inngår i et velfungerende økosystem, sier Lundberg og Solbakken.

For ytterligere kommentarer
Silje Ask Lundberg