Hægebostad: Motorferdsel i utmark
Innspill til revisjon av kommunale retningslinjer
Hægebostad kommune
Innspill til revisjon av kommunale retningslinjer, motorferdsel i utmark 2025-2030
Vi viser til høringsforslaget og synes det er gledelig å registrere at kommunen nå utrykker at forslaget vil innebære noe innstramming. Naturvernforbundet mener mer omfattende innstramming er nødvendig konkretisert gjennom konkrete forslag.
Bakgrunn og situasjonsbeskrivelse
I 2015 hadde leder og nestleder i Naturvernforbundet i Agder møte med ordfører Verdal der ett av temaene var motorisert ferdsel i utmark. Vi uttrykte da bekymring over bruken av motoriserte kjøretøy, særlig snøscootere og rådet kommunen til å føre en restriktiv politikk. Vi har dessverre siden den gangen registrert at våre råd ikke har blitt fulgt opp. Situasjonen har de seneste årene utviklet seg til å bli miljøbelastende med stor grad av støy og uro og ikke slik motorferdselloven forutsetter, sitat:
§ 8.(alminnelige bestemmelser for utøvelse av motorferdsel i utmark og vassdrag). Motorferdsel i utmark og vassdrag skal foregå aktsomt og hensynsfullt for å unngå skade og ulempe for naturmiljø og mennesker.
Den liberale praksisen kommunen fram til nå har praktisert, har kommet til uttrykk i svært mange og liberale enkelttillatelser for kjøring til hytter etter § 5c.
Vi fant saksframstillingen for disse tillatelsene likelydende /sjablongmessig og utilstrekkelig for å fatte gode beslutninger og påklaget derfor en av disse. Kommunen tok ikke vår klage til følge, men statsforvalteren opphevet kommunens enkelttillatelse ( 15.11. 2022). Kommunen fattet deretter et nytt vedtak med bakgrunn i statsforvalterens avgjørelse på vår klage. Vi er ikke kjent med at kommunen har gjort tilsvarende for alle de andre tillatelsene.
Med bakgrunn i statsforvalterens vedtak anmodet vi kontrollutvalget om å gå gjennom kommunens praksis vedrørende tildeling av enkelttillatelser til bruk av snøscooter for frakt av nødvendig utstyr til private hytter.
Kontrollutvalget hadde saken til behandling i møte 18.04.2023 og fattet dette vedtaket: Kontrollutvalget tar redegjørelsen fra administrasjonen om forbedret saksbehandling til orientering og anser saken som ferdigbehandlet fra utvalgets side. Naturvernforbundet tolker dette til at kommunen for framtida vil forbedre saksgrunnlaget slik at det blir individuell behandling og ikke likelydende, sjablongmessige vedtak som kommunen hadde praktisert fram til da.
Kommunens liberale praksis for tildeling av slike enkelttillatelser har uheldigvis ført til omfattende ulovlig kjøring ikke minst inn i landskapsvernområdet, også i nabokommunen Åseral, noe som er godt dokumenter etter overflyging med helikopter i regi av SNO.
Enkelttillatelsene med det store antallet personer som da har hatt anledning til kjøring av gods og varer til hytter har videre generert mye ulovlig kjøring over stor områder. Denne miljøbelastende aktiviteten har blitt pekt på også av andre enn Naturvernforbundet. Det synes nå som kommunen tar bekymringen til følge, noe som er gledelig.
Villrein – motorisert ferdsel
Den uforutsette, ulovlige snøscooterkjøringen påfører miljøbelastninger for tradisjonelt friluftsliv og ikke minst naturmangfold. Motorstøy og uro er noe vi ikke forbinder med snøkledde fjellvidder særlig ikke i verneområder som i første rekke er opprettet for å gi villreinen bedre livsvilkår. Miljødirektoratets siste rødliste er bekymringsfull fordi villrein nå er klassifisert som nær truet.
Den vestlige bestanden av villrein i Setesdal / Ryfylkeheiene er klassifisert til å være i dårlig forfatning, noe som har sin årsak i flere forhold, inkludert uro og støy forårsaket av menneskelig aktivitet ikke minst etter bruk av snøscooter. Hægebostad har arealer som inngår i Setesdal / Ryfylke villreinområde. Det er ett av våre nasjonale villreinområder som i klassifisering etter kvalitetsnorm for villrein i 2022 kom ut som dårlig, rød. Det er stor grunn til bekymring for villreinstammens framtid om ikke tilstrekkelige tiltak iverksettes.
I forslag til tiltaksplan sies følgende om motorisert ferdsel:
Oppsummert gjelder de foreslåtte tiltakene å redusere forstyrrelser fra motorferdsel ved vurdering av innstramminger i dispensasjonspraksis i villreinområdene, bedre samordning mellom aktører, fokus på kritiske vurderinger av bruk, samt forhindre at øvelser i regi av politi og forsvar gjennomføres i områder som forstyrrer villreinen. Ulovlig kjøring er et problem i villreinområdene, og vi foreslår derfor økt kontrollvirksomhet fra SNO og politi for å forhindre dette. Det er her viktig at nytteverdien av økt kontrollvirksomhet kontinuerlig veies opp mot forstyrrelser dette innebærer for villreinen.
Hægebostad kan gjennom en mer restriktiv motorferdselspolitikk bidra til å bedre livsvilkår for villreinen som Norge har et særlig internasjonalt ansvar for.
Forslag
Som en innledning til nytt regelverk foreslår vi følgende:
Hægebostad kommune har som målsetting å ha et regelverk som er klart, forutsigbart og som bidrar til å begrense motorisert ferdsel i utmark
Naturvernforbundets konkrete anbefalinger til regelverket er dette:
- Motorferdsel i utmark og på islagte vassdrag skal foregå aktsomt og hensynsfullt for å unngå skade og ulempe for naturmiljøet og mennesker
- Konsesjonsperioden er 4 år slik at hvert kommunestyre kan gjøre eventuelt endringer i regelverket
- Hver kjøretillatelse til frakt av nødvendige varer og utstyr til privat hytte kan omfatte inntil 3 personer i hytteeiers nære familie og omfatte 3 turer pr sesong.
- Tillatelser etter § 5c gjelder ikke for hytteområder
- Søker må fremlegge skriftlig tillatelse til kjøring over privat eiendom som underlag for kommunens behandling av søknaden
- Tillatelsen kan inndras etter alvorlige brudd på kommunens regelverk
Avslutningsvis vil vi oppfordre kommunen til følgende:
I samarbeid med politiet, SNO, det organiserte snøscootermiljøet og frivillige organisasjoner bør Hægebostad bidra til at det blir gjennomført hyppigere kontroller som et forebyggende tiltak med mål om å redusere ulovlig kjøring
Med hilsen Peder Johan Pedersen, fylkesleder