Hubro i Vitenfabrikken på torsdag

Få kjenner Høg-Jæren bedre enn Bjarne Oddane. Han har trålet heiene på kryss og tvers på leit etter hubro. Om dette og mye mer forteller han i Vitenfabrikken på torsdag 8. oktober. Foredraget begynner kl. 18.30, med boksalg fra kl. 18. Fri adgang.

Høg-Jæren – vindkraftland i hubroens rike? Hva skjer med hubrobestanden på Høg-Jæren om heiene kles med vindturbiner? Det er et av flere spørsmål Bjarne Oddane skal forsøke å gi svar på, på oppdrag fra vindkraftindustrien. Som kjent er det en rekke omsøkte vindkraftprosjekter nær sagt på hele heiestrekningen fra Ålgård og helt til fylkesgrensa med Vest-Agder. Bjarne er utdannet naturforvalter fra Høgskolen i Telemark og jobber i Sandnesfirmaet Ecofact AS. Han har kartlagt fugle- og plantelivet på Høg-Jæren i flere år og resultatene så langt skal han dele med oss i Vitenfabrikken i Sandnes, torsdag 8.oktober kl. 18.30. Gå ikke glipp av en enestående anledning til å bli kjent med nye og ukjente sider av naturen på Høg-Jæren. Vi starter kl. 18.00 med boksalg i møterommet i Vitenfabrikkens 1.etasje. Det er fri adgang til foredraget. Vi avslutter innen kl. 20. Arrangør: Naturvernforbundet i Rogaland i samarbeid med Vitenfabrikken