Naturvernforbundet vant: Naturperle blir reddet

Det blir likevel ikke bygget nye kraftlinjer over de vakre og viktige naturområdene Ims, Lutsi-vassdraget og Lifjell.

Naturvernforbundet i Rogaland, Stavanger Turistforening og politikere i Sandnes har i flere år jobbet for å redde Ims, Lutsi og Lifjell fra å bli ødelagt av kraftlinjer. Lyse og Statnett så lenge ut til å overse protestene, men nå har de skiftet mening: Den nye kraftlinjen blir etter all sannsynlighet lagt utenom Bymarka i Sandnes.

– Dette er en stor seier for oss som har jobbet for saken, men aller mest for naturen og innbyggerne på Nord-Jæren som fremdeles kan benytte seg av de vakre og viktige naturområdene både i dag og generasjoner framover, sier Håkon Fossmark, daglig leder i Naturvernforbundet i Rogaland.

Du kan også lese om saken i Aftenbladet: En gledens dag for naturelskere

Bakgrunnen for saken er at det planlegges nye kraftlinjer som skal gå fra Lysebotn til Stavanger for å øke strømkapasiteten på Nord-Jæren. Det har vært sterke uenigheter om hvilke traseer som skal velges.

Da Naturvernforbundet i Rogaland skrev høringsinnspill i denne saken, ble Lyse og Statnett bedt om å droppe kraftlinjer over Bymarka i Sandnes og i stedet vurdere muligheten for å legge linjen til Stokkeland og videre til Stavanger. Nå starter arbeidet med å gjøre nettop det.

Ims-Lustivassdraget var blant de aller første vassdragene i Rogaland som ble vernet mot kraftutbygging, og nå blir området sannsynligvis også spart for kraftlinjer.

Kraftlinjen fra Lysebotn vil gå om Stokkeland (stiplet linje) i stedet for den blå linjen som går gjennom Bymarka i Sandnes.