«Vindmøller er sexy»

…men kraftlinjer i Hardanger er fy, mente SV´s Snorre Valen da Natur og Ungdom samlet et knippe partier til fornybarfestival i Bjergstedparken torsdag 29.juli

I valget mellom Gladmatfestival og Fornybarfestival valgte 99.9 prosent av siddisene den glade maten. Festivalen ble derfor et evenement  for de ”frelste” ungdommene. Ikke en gang partienes egne stilte på festivalen. Det kunne merkes på applausen som nesten uten unntak gikk til ungdommens helt, Snorre Valen.

Denne rapportøren er skeptisk til vindmøller. Skepsisen var det knapt noen av partienes representanter som delte og langt mindre nevnte. Tvert om fremsto politikerdebatten som et kappløp om å være mest vindkraftvennlig.

Lengst gikk Senterpartiets Geir Pollestad i sin hylling av vindkraften og i særdeleshet vindparken på Høg-Jæren som han mente var et fremragende  prosjekt. At samtlige naturvern og friluftsorganisasjoner i Rogaland, Natur og Ungdom unntatt, har gått sterkt mot prosjektet ble ikke nevnt med et ord. Snorre Valen hadde riktignok fått med seg at det er betydelig splittelse i miljøbevegelsen i synet på landbasert vindkraft, men han likevel ikke skjul på at kysten har plass til atskillig flere ”monstermøller”.

Men ”monstermaster” som må bygges for å få fram vindkraftstrømmen til byer  i inn- og utland liker han ikke. De er ikke sexy. Det spiller åpenbart mindre rolle for ”naturverner” Valen at vindturbiner forutsetter betydelige varige naturinngrep i form av massive veianlegg. Det er lettere å hive seg på den folkelige motstanden mot høyspentlinjer sjøl om disse er langt mindre synlige enn vindturbiner og heller ikke medfører bygging av en eneste meter ny vei.

I sterk kontrast til festivalens unisone krav om å bygge ned mer norsk natur sto Naturvernforbundet i Rogaland med sin stand om  å ta vare på naturmangfoldet. Til vår glede falt utstillingen  i god smak hos det unge publikummet. Så da er det kanskje håp  likevel?

Ungdommelig interesse for Naturvernforbundets naturmangfoldutstilling. Foto: Erik Thoring