Alle vil til Mostun

Ihvertfall mange nok! Torsdag 27.september var det stuvende fullt da feltornitolog Øyvind Gjerde holdt et spennende og engasjert foredrag om kråketrekket til Mosvatnet. Søndag ramlet det inn minst 200 personer som deltok på Turistforeningens generasjonstur rundt Mosvatnet.

Øyvind Gjerde som har studert det fascinerende trekket av kråker og kaier over minst to tiår, vet mye om hvor mange de er, hvor de kommer fra, og  hvordan de trekker. Men hvorfor kråkene og kaiene legger ut på den energikrevende daglige  flygeturen på opptil tre-fire mil til Mosvatnet, forblir et mysterium. Noen teorier hadde han saktens, men svaret forblir nok et av naturens mange mysterier.

42 personer benket seg i foredragssalen på Mostun, og det er tilnærmet fullt hus.

Enda fullere ble det på søndag 30.september, da Turistforeningen og en lang rekke organisasjoner inviterte til generasjonstur rundt Mosvatnet. Tross dårlig vær deltok flere hundre barn og voksne på arrangementet. Mange av disse kom inn Mostun natursenter, der våre frivillige steikte vafler og kokte kaffe til den store gullmedalje.