Bli med på lyngheitur til Eigerøy

Tirsdag 18.september er det klart for lyngheitur til Søre Eigerøy. Alle som er interessert i Rogalands eldste kulturlandskap inviteres til å delta. Meld deg på i dag!

Søre Eigerøy utenfor Egersund et av flere lyngheilandskap  i Rogaland som inngår i forslaget til en nasjonal handlingsplan for lyngheia som en truet naturtype. Eigerøy har et stort og sammenhengende landskap som har vært brukt av beitedyr i uminnelige tider. Men også her er det utfordringer, først og fremst med gjengroing.

Tirsdag 18 september kl. 08. starter bussturen fra Stavanger sentrum. Vi kjører via Sandnes, Bryne via  Undheim  til Bue i Bjerkreim. Ved Storrsheia ovafor Vikeså blir det en stopp og en kort rusletur med miljørådgiver Rune Søyland som veiviser.

ved ankomst Eigerøy starter vi med lunsj i vakre Auglend friområde. Her byr nystarte Dalane Mat på kortreist mat og drikke. Så fortsetter turen til lyngheiene på Løyning på Søre Eigerøy.

Turen koster kr 200,- og inkluderer buss og mat. Påmelding så snart som mulig og seinest innen mandag 17.september til rogaland@naturvern.no Les hele programmet et annet sted på denne siden.