Værsågod – holmen er klar til hekking!

Nå er den plass, den lenge etterlengtete fugleøya i Mosvatnet. Onsdag 14. mars ble den 50 kvadrameter store og 14 tonn tunge flyteholmen slept på plass og forankret på to meters dyp ca 80 meter fra land på nordsiden av vatnet.

Der skal fugleøya ligge inntil den blir erstattet av en permanent holme, slik daværende parksjef Arne Berglia foreslo i 1970. Han mente at Mosvatnet burde få en fugleøy til erstatning for den som forsvant i fylllmassene da Motorveien ble bygd. Det forslaget har Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening støttet fra dag én. Men at vi skulle ende opp med å bygge fugleøya sjøl var ikke i våre tanker.

I 2008 ba Naturvernforbundet  Stavanger kommune om å gjennomføre Berglias plan. Det ble ikke avvist, men kommunen trengte mer tid til planlegging, regulering og finansiering av holmen. Da lanserte forbundet en kunstig flyteholme i ventetida. Det synes Janne Johnsen (H) var en god idé og fikk med seg et enstemmig hovedutvalg for miljø og utbygging. Kommunen ga byggeoppdraget til Naturvernforbundet og bevilget samtidig 175 000 kroner. Fugleøya er kommunens eiendom.

Fugløya som nå dupper i Mosvatnet er forsynt med en jordkasse som etterhvert skal beplantes. Mesteparten av aralet består av grus og større steiner. Håpet er at hettemåkene og toppendene etablerer seg på holmen. Men hva som faktisk kommer til å skje er det ingen forunt å vite idag. Vi går en spennende vår i møte!