Bli med Riskafjord til Fogn i Finnøy

Søndag 27.mai kan du gjøre deg kjent på vakre Fogn i Finnøy. Programmet inneholder besøk av et privat gardsmuseum, omvisning i tomatveksthus og tur til øyas høyeste fjell, Domfjellet. Riskafjord har avgang fra Hommersåk kl. 10.00 og fra Skagenkaien i Stavanger kl. 11.00. Retur til Stavanger ca kl. 18.00. Les alt om programmet her.

Turmål: Søndag 27.mai til Fogn i Finnøy kommune   Rutetider: Avgang med Riskafjord kl. 10.00 fra Hommersåk og kl. 11.00 fra Skagenkaien i Stavanger. Anløp ferjekaien på Fogn ca kl. 12.30. Avgang fra Sørvåg på Fogn kl. 16.30. Ankomst Stavanger ca kl. 18.00 og Hommersåk ca kl. 18.30.   Priser: Voksne kr. 150,- Barn kr 70,- Familie (2V+2B) kr. 300 Billetter kan forhåndskjøpes på Stavanger Turistforenings informasjonssenter i Kannik, eller på Skagenkaien en halv time før avgang.   Arrangør: Stavanger Turistforening og Naturvernforbundet i Rogaland Naturloser: Erik Thoring og Anders Sandanger   Om turen: Riskafjord anløper ferjekaien på vestsiden av Fogn ca kl. 12.30. Anders Sandanger møter oss på kaien og leder flokken til gården Erås. Her blir det omvisning i veksthuset på gården, og de som ønsker det kan få kjøpt tomater. På gaåden er det innredet et museum som det blir anledning til å besøke. Fra gården kan de som vil blir til Domfjellet på 166 m.o.h. Herfra er det vidt utsyn over Ryfylke. Turen opp til toppen tar omlag en halv time, og terrenget er lett å gå i. Fra Domfjellet går vi tilbake til gården, og derfra følger vi veien ned til Sørvåg på sør-østsiden av Fogn. Her går vi ombord i Riskafjord kl. 16.30. Da er vi tilbake i Stavanger ca kl. 18.00 i Hommersåk en halv time seinere.

Om Fogn:

Innbyggjarar: Omlag 320 Natur og miljø: Jordbrukslandskap, skog, småkupert, høgaste punkt 172 m.o.h. Oppvekst: Barnehage, barneskule Omsorg: Heimehjelpsteneste Kultur: Idrett, lag og foreiningar, kyrkje og bedehus Næring: Butikk, småbåthamnar, jordbruk Transport: Ferje til Finnøy, Hanasand og Jelsa, hurtigbåt til Stavanger og Sand/Sauda.

Kilde: Finnøy kommune Om Riskafjord II: «Riskafjord II» ble bygd i Gøteborg i 1864 og er altså 143 år gammel. «Riskafjord II» kom fra Halden til Hommersåk i 1927 som dampskip og ble satt inn i fast daglig rute til og fra Stavanger med mellomsteder. I 1952 ble dampmaskinen skiftet ut med dieselmotor, og båten ble kraftig ombygd. «Riskafjord II» gikk uten opphold i ruta fram til 1996, da rederiet Rødne& Sønner overtok konsesjonen og satt inn hurtigbåt i ruta. Siden den gang har «Riskafjord II» blitt brukt til chartertrafikk og har base i Hommersåkvågen. Båten har i dag sertifikat for 100 passasjerer.