Gjør en innsats for lyngheiene!

Naturvernforbundet og 23 villsauer skal gjenskape det gamle kulturlandskapet på Store Marøy. Fram til utgangen av april vil vi kjøre flere dugnader, fortrinnsvis på lørdager. Det handler om rydding, hogst og vedkløyving. Vi trenger mange arbeidsvillige hender og inviterer DEG til dugnad 2. og 16. april.

2. påskedag kom det til verden et hvitt, krøllete lam på Marøy. Det første lammet som er født på øya siden 1950-tallet! Saueflokken er nå tatt til land og blir satt ut igjen i slutten av mai. I mellomtiden håper vi å få svidd av det som skal svis av. Det meste av sviingen vil forhåpentlig skje i løpet av neste uke, og da på dagtid. Parkvesenet har lovt å stille med mannskap. Så får vi håpe at godværet holder seg.

Vi er ikke i mål, det er fortsatt en hel del einer som bør tas ned. I tillegg er vi ikke helt ferdig med kløyving av ved. Veden som ligger lagret på øya må dessuten pakkes i sekker før uttransport.

Vi tar sikte på tre dugnader i løpet av april. Den første går av stabelen førstkommende lørdag med avgang på Breivik båthavn kl. 10.30 og retur til samme sted ca 15-15.30. På dugnadene så langt i år har vi vært 3-4 personer. Kan vi håpe på noen flere på lørdag ? Innsatsen blir betalt i form av noen sekker ved.

Dugnad nr 2 holder vi lørdag 16.april. Den tredje og siste dugnaden holder vi onsdag 27.april etter arbeidstid kl. 17.

Du tar med deg mat, gode arbeidsklær, hansker og redningsvest (gi beskjed om du ikke har vest, så fikser vi det). Vi har husly i et stort og rommelig telt med vedovn som kan brukes til koke kaffevann mm. (Vann har vi).

Da ønsker vi vel møtt til en koselig arbeidsøkt på Marøy.

Ellers kan dere kontakte med på telefon 416 83 238 eller 51 89 06 90.

Da satser vi på å treffes i Breivik båthavn på lørdag kl. 10.30.

Vennlig hilsen Erik Thoring
Dugnadsleder