Humlene har flyttet inn på Mostun

Det summer av liv på Mostun. Både humler og mennesker elsker den humlevennlige hagen!

Humlene sliter og er i sterk tilbakegang. Det skyldes blant annet klimaendringer, økt bruk av sprøytemidler og intensivt landbruk, men også at det blir stadig mer asfalt og eviggrønne planter, og færre fargerike blomster hvor humlene kan hente næring.

Derfor har vi i år har plantet mange humlevennlige planter i Mostun-hagen. Vi ville gjøre Mostun til et attraktivt område for humlene, men kanskje enda viktigere: Å inspirere besøkende på Mostun og alle turgåerne rundt Mosvatnet til å lage sin egen humlevennlige hage. En humlevennlig hage er ikke bare bra for humlene og miljøet, den er også pen å se på! Blomsterkassene og de mange humlene ved stien rundt Mosvatnet har blitt en populær attraksjon for turgåere.

Å anlegge humlevennlige planter har gitt resultatater: I husveggen på Mostun-bygget har det nemlig blitt etablert et humlebol hvor humler flyr inn og ut med nektar og pollen fra humlehagen (du kan se video av det her).

Les mer: Bli med å redde humlene (regjeringen.no)

Les mer: Slik anlegger du humlevennlig hage

Under kan du se noen bilder fra vår humlevennlige hage og humlesøndagen vi arrangerte. Alle bildene er tatt av Erlend Berne.

Takk også til Storebrand som har bidratt til å gjøre dette mulig gjennom «Du kan»-stipendet!