Måkesafari og politikerbesøk

Mai og juni er høysesong for uteliv. Det gjelder også for Naturvernforbundet. I løpet av få uker har vi dratt på turer med i alt 200 deltakere. Fra måkesafari i Stavangerskjærgården til politikerbesøk på Store Marøy. Her kan du lese en stemningsrapport fra turene våre.

Mai du skjønne milde..

Sjelden har mai vært finere enn i år. Bare sol og flere dager med temperaturer på 25 grader. Søndag 25.mai innledet vi vår tursesong med Riskafjord-tur til Fogn i Finnøy. I strålende vær stilte 66 turgåere på kaien i Stavanger og på Hommersåk. Halvparten syklister og resten turgåere. Som i fjor var Anders og Malvin Sandanger utmerket vertskap og bød på tomater rett fra drivhuset og nydelig saupkaker i gardsmuseet. Arrangementet var et samarbeid med Syklistenes Landsforening og Miljøagentene.

Miljøpolitikere til Marøy

Politikerne i hovedutvalget for miljø og utbygging i Stavanger valgte å ha sin sommerfest på Store Marøy i år. Tirsdag 3. juni ble 16 politikere og ledere fraktet med «Marøyferjå» og «Spiren» til en øy i strålende sommervær. Medbrakt kokk med grill sørget for bevertningen. Deltakerne fikk en omvisning på øya av Erik Thoring, og deretter ble politikerne og kommunesjefene invitert til dugnadsarbeide. I løpet av kort tid ble 27 sekker ved fraktet til brygga og til land med «Marøyferjå».

Også politikere i Storhaug bydelsutvalg har benyttet anledning til å besøke øya. Det skjedde onsdag 18. juni. Da var været heller ruskete med vind og regntunge skyer. Seks politikere ble med på turen og fikk en grundig presentasjon av arbeidet som er gjort på øy.

Måkesafari i kuling

Etter sol kommer regn, heter det. Det fikk de 21 deltakerne på årets måkesafari i Stavanger erfare. Tirsdag 10. juni blåste det stikker og strå og enkelte våte regnbyger feide over dekket på Riskafjord. Men alle var likevel enige om at det var en kjekk tur til de små holmene i havnebassenget. I år tok vi en avstikker til Rausteinskjera ved Tunsøy og en liten holme ved Uskekalven der det hekker tre par krykkje.Turen ble arrangert av Stavanger Friluftssenter, Miljøagentene og Naturvernforbundet med Vegard A. Larsen og Erik Thoring som fugleloser.

Buss istedet for båt

To timer før 53 deltakere på FNs barnekonferanse Tunza skulle reise til Marøy torsdag 19.juni, ble turen kansellert. Konferanseledelsen fant det uforsvarlig å sende dårlig kledte barn i åpen båt til Marøy i sterk vind og styrtregn. Istedet ble det busstur over Jæren via Hafrsfjord, Orre og Frøylandsvatnet. Vår utmerkede engelsktalende guide Asbjørn Simonsen som hadde forberedt seg på Marøytur, omstilte kjapt og ga barna en god og grundig orientering om vikingslag, istid, kulturlandskap og fugleliv på Jæren.

Fra maituren til Fogn