Mange hundre var med på kråkesafari

Kråketrekket til Mosvatnet er et av de mest fascinerende naturfenomene i Rogaland. En lang, lang rekke av mennesker var med på Naturvernforbundets kråkesafari for å lære mer om fuglene.

Hver natt overnatter det 15.000 kråker og kaier i trærne rundt Mosvatnet. Det er et mektig syn når fuglene kommer flyvende inn mot vannet i skumringstiden.

Mange i Rogaland har sett de store kråkeflokkene, men ikke alle vet hvor de skal og hvorfor. Derfor arrangerte Naturvernforbundet i Rogaland og Besøkssenter våtmark Jæren kråkesafari 17. februar. Sfarien ble ledet av kråkeekspert Øyvind Gjerde. Det var flere hundre mennesker som møtte opp, anslagsvis 700, så rekken ble lang – og alle fikk dessverre ikke med seg alt som ble sagt. Men de mange barna virket likevel å kose seg ute i mørket under kråkene.

Du kan lese mer om kråketrekket på mostun.no, «Kråketrekket – et fascinerende naturfenomen» og aftenbladet.no «Magiske Mosvatnet«.

Etter kråkesafarien var det utekino og kafé på Mostun natursenter, hvor det ble vist to tegnefilmer for barna og en naturfilm om Mosvatnet, laget av naturfotograf Roy Mangersnes (du kan se filmen her). 500 lapper/sveler i kafeen ble fort utsolgt.

Vil du få med deg flere av Naturvernforbundet i Rogalands arrangementer. Følg oss og Mostun natursenter på Facebook.