Miljøministeren besøkte Mostun

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft fikk seg en fin tur i idylliske Mosvannsparken.

Under sin dagstur til Rogaland tirsdag 14. oktober, la Høyre-statsråd Tine Sundtoft inn en hel times besøk hos Naturvernforbundet i Rogaland. Statsråden ville blant annet lære mer om Mostun natursenter og Jæren våtmarkssenter, som Naturvernforbundet i Rogaland står bak.

I strålende høstvær ble Sundtoft først tatt med på en tur langs Mosvatnet, hvor hun ble introdusert for det store og unike naturmangfoldet som finnes her – midt i Stavangers mest populære turområde. Deretter gikk turen inn til Mostun natursenter, hvor statsråden ble servert hjemmelaget, økologisk og kjøttfri lunsj. På menyen stod blant annet en gresskarsuppe med økologiske gresskar fra Byre og andre varer fra Ullandhaug økologiske gård. Til dessert var det naturligvis Mostuns økologiske vafler, av samme type som selges på søndagskafeen.

Håkon Fossmark ønsker Tine Sundtoft velkommen til Mostun natursenter. Per kristian Austbø fra Fylkesmannen i Rogaland til venstre. (Foto: Andreas Kalvig Anderson)Selv om Sundtoft har fått mye kritikk som klima- og miljøminister, fikk hun skryt under besøket på Mostun.  Skryt for å satse på og bevilge penger til natursenteret.

– Det er en genial idé å legge et nasjonalt våtmarkssenter i Stavangers mest brukte turområde. Her er det 1 million brukere i året, og nedslagsfeltet stort. Her har vi mulighet til å drive naturformidling til et stort antall mennesker, sier Håkon Fossmark, daglig leder i Naturvernforbundet i Rogaland.

Miljødirektoratet bevilger 800.000 i året til Jæren våtmarkssenter, som Mostun er en del av, i året. Det er foreslått å øke det nye statsbudsjettet.

Under lunsjen fikk også de andre samarbeidspartnerne i Jæren våtmarkssenter presentert seg for ministeren: Jæren friluftsråd, Stavanger kommune og Fylkesmannen i Rogaland.

Statsråd Sundtoft ble også presentert for planer om å utvide tilbudet på Mostun, spesielt med tanke på den store interessen og ventelisten av skoler som ønsker å besøke Mostun. Det er planer om å rehabilitere det eksisterende bygget på Mostun, i tillegg til planer om å sette opp igjen den gamle løa som stod her i gamle dager. (Du kan lese mer om de planene her)

– Derfor er det ekstremt viktig at miljømyndighetene fortsetter satsingen på Jæren våtmarkssenter også etter 2016, når den første autorisasjonsperioden går ut. Vi er i ferd med å bygge opp et godt senter med aktivitet døgnet rundt, og slik vi ha det også i framtiden, sier Fossmark.