Mostun inviterer ungdoms- og videregående skoler til foredrag om kråketrekket

Undervisningen ved Mostun natursenter er i gang. Vi har den glede å invitere skoleklasser til foredraget «Hvorfor elsker kråkene Mosvatnet». Foredraget, med mulighet for vandring i kråkeskogen, er tilpasset elever på ungdoms- og videregående skole.

Du har sikkert lagt merke til alle kråkene som strømmer til Mosvatnet i skumringen. Tusenvis av kråker reiser til Mosvatnet om kvelden og drar herfra igjen om morgenen. Hva er det med Mosvatnet som virker så tiltrekkende på kråkene?

Velkommen til et spennende foredrag om temaet med den dyktige formidleren og kråkeeksperten Øyvind Gjerde (Norsk Ornitologisk Forening). Øyvind har de siste tre årene foretatt omfattende dokumentasjon av vinterbestandene av kråkefugler på Jæren. Hvis klassen kommer på morgenen i januar kan vi tillegg tilby guidet vandring i kråkeskogen før kråkene forlater Mosvatnet. Vandringen tar 1/2 time ekstra. Opplegget er gratis.

Mer informasjon om opplegget står i invitasjonen som ligger vedlagt.

Velkommen!