Mye folk og god stemning

2000 personer besøkte Naturdagene på Dyrsnes ved Store Stokkavatn forrige helg. Et drøyt titall frilufts-og naturvernorganisasjoner presenterte seg selv og inviterte til mange forskjellige aktiviteter.

Naturvernforbundet og Miljøagentene deltok på arrangementet for andre gang. I fjor var det det dårlig vær og lite folk. I helga var det sol og varme og gårdsplassen utenfor Stavanger friluftslivssenter (Dyrsnes naturlåve) sydet av liv, bålrøyk og god stemning. Naturvernforbundet inviterte til snekring av fuglekasser og noen benyttet sjansen til å få med seg en kasse hjem.

Naturdagene fungerer som en hyggelig og uformell møteplass for småbarnfamilier. Det er gullgraverjakt, orientering, kajakkpadling, bueskyting og andre spennende aktiviteter som i hovedsak appelerer til gjestene.

Interessen for organisasjonenes arbeid og aktiviteter er derimot liten. Derfor er Naturdagene en lite egnet arena for informasjonsformidling og medlemsverving. Hvis det er formålet med deltakelsen kan man fort bli skuffet. Men det er alltid kjekt å bli kjent med andre organisasjoners ildsjeler og aktiviteter.

Varaordfører Bjørg Tysdal Moe åpnet Naturdagene med Naturvernforbundets stand som kulisse.