Ny miljøgift på Solastranda

I oktober skal AVINOR fortelle oss hva de vil gjøre med den farlige miljøgiften PFOS som har infisert Sola flyplass og Solastranda. Miljøgiften som har nedbrytningstid på linje med atomavfall, ble brukt på det gamle brannøvingsfeltet vest på flyplassen. Nå frykter Naturvernforbundet at giften er spredt ut i havet ved Solastranda.

Det går nemlig en kanal fra flyplassen og ut i sjøen. Målinger som er gjort av AVINOR viser at PFOS har stort spredningspotensiale. Derfor handler det nå om å stanse videre spredning og å rense vann og jordsmonn som er forurenset.

– Vi venetr med spenning på AVINOR’s tiltaksplan for Sola og andre flyplasser i landet, sier miljøgiftrådgiver Per-Erik Schultze i Naturvernforbundet.

I regi av Kystkampanjen gjennomførte Naturvernforbundet nylig  befaring og prøvetaking på Sola. Med på befaringen var stortingsrepresentant Siri Meling (H), fylkesmiljøvernsjef May Britt Jensen,  Erik Thoring og Per Erik Schultze fra Naturvernforbundet  samt  tre elever fra Kongsgård katedralskole. Fra AVINOR Sola møtte Stig Jone Nevland.