Pangstart for høstsesongen

Høstsesongen på Mostun natursenter åpnet med et smell. Fulle hus og stormende jubel både torsdag og søndag. Bedre kan det ikke bli!

Annette Bischoff, friluftslivsforskeren fra Høgskolen i Telemark kom til Stavanger torsdag og holdt to engasjerte og inspirerende foredrag. Først for 16 planleggere og naturforvaltere på dagtid og deretter for 27 interesserte tilhørere på kvelden. Annette ivret sterkt for en tilrettelegging der folks behov og ønsker for naturopplevelse, stillhet og motorisk trening blir høyere prioritert. Det bygges for altfor mange standarisert grusveier i dag, fastslo forskeren fra Bø.

Foredragsserien «Natur på torsdag» fortsetter i hele oktober. Neste foredragsholder er humle-og bieforskeren Frode Ødegaard som kommer til Mostun torsdag 3.oktober kl. 19.

Stavanger Turistforenings generasjonstur rundt Mosvatnet er blant de aller best besøkte turarrangementene i Stavanger. Søndag var intet unntak. Et strålende høstvær lokket ut unge og gamle i et stort antall. Hvor mange som deltok på arrangementet vet vi ikke, men 400 av deltakerne besøkte ihvertfall Mostun natursenter. Naturvernforbundets kjøkkengjeng fikk kjørt seg, og «vaffelkøen» var til tider lang. Men i det fine været var det ingen sure miner. Siden i fjor har Mostun blitt utstyrt med en innholdsrik informasjon- og salgsseksjon som mange fattet interesse for. I løpet av høsten kommer det enda mer innhold i byens eneste natuirinformasjonssenter. Det blir åpent hver søndag fram til jul.

Bildetekst:

Annette Bischoff holdt et inspirerende foredrag om folks relasjon til naturen på den brede turvei og den krongletee smale sti.