Populær hagefugltelling

Foringsstasjonen ved Mostun er populær både blant tobeinte og fjærkledte. Svært mange turgåere stanser opp ved stasjonen som ligger cirka ti meter fra turvegen.

Her er kjøttmeis, grønnfink, svarttrost, rødstrupe og kråke faste gjester. I tillegg er det ikke uvanlig å se blåmeis, bokfink, ringdue og spettmeis. Småfuglene blir foret med solsikkefrø og talgboller.

Søndag 27. januar inviterte Norsk ornitologisk forening (NOF) til hagefugltelling på Mostun. På tross av dårlig vær møtte det nærmere 30 personer som fikk gode råd om foring og om artsbestemmelse.

Hagefugltellingen har pågått over hele landet i perioden 19. januar til 3. februar. Ved utgangen av januar hadde NOF fått inn rapporter fra mer enn 6500 foringsplasser der det til sammen var registrert imponerende 350 000 fugler. Kjøttmeis er fortsatt den vanligste fugl på foringsplassene med besøk hos 94 % av deltakerne. Ca. 56 000 kjøttmeiser er registrert. Ellers er det svært mye svarttrost og rødstrupe på Vestlandet, og 48 % av deltakerne fikk besøk av den populære dompapen som er registrert i et antall av over 26 000.