«Rogaland må få nasjonalpark»

Seks fylker i Norge har ikke nasjonalparker. Det bør vi gjøre noe med, mener Heidi Sørensen , tidligere leder i Naturvernforbundet og avgått statssekretær i Miljøverndepartementet. Hun støtter Naturvernforbundets forslag om Preikestolen nasjonalpark som hun kaller » noe av det mest spektakulære i norsk natur».

Sørensen representerer SV på Stortinget som vara for Kristin Halvorsen. Etter han hun avsluttet sin tid som statsekretær i Miljøverndepartementet tidligere i år, har kan kastet seg på bloggtrenden. Bloggen hennes forjener å bli lest av alle som er opptatt av naturvern. Kunnskapsrik, innsiktsfull og uten SV-retorikk.

I hennes siste blogg-innlegg om nasjonalparker tar hun utgangspunkt i 50 års jubileeet til Rondane nasjonalpark. I underkant av 10 prosent av landarealet i Norge er i dag nasjonalparker, men seks fylker er ikke representert  på  denne «adelskalenderen». Rogaland kunne fått nasjonalpark i Frafjordheiene, men det glapp dels på grunn av lokal motstand og dels på grunn av formelle begrensinger i den gamle naturvernloven.

Innlegget hennes om «det store bekkerøveriet» er også tankevekkende. Der tar hun et oppgjør med grønne sertikater.