Samferdsel og krafteksport på årsmøtet
Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen «Northconnect» må konsekvensutredes bedre.
Her er forslagene i sin helhet:
Forslag 1:
Handlingsplan klima og samferdsel.
1. Dobbeltspor til Kviamarka samt opprusting av enkeltsporet til Egersund.
2 Gjenåpning av Ålgårdbanen med mulig forlengelse til Gjesdal Næringspark (Skurve).
3 Erstatning av dagens bussveiløsninger på Nord-Jæren med banebaserte løsninger
4 Kollektivløsning på skinner fra Stavanger sentrum og fra Sandnes sentrum til Ullandhaugområdet
5 Stans planlegging og bygging av firefelts vei mot Kristiansand. Undersøk alternative løsninger med bane eller båt.
6 Banebasert løsninger i stedet for ny veikapasitet på Haugalandet
7 Banebasert transportrute Risavika Havn–Ganddal godsterminal
8 El-ferjer som alternativ til bygging av bruer/undersjøiske tunneller
Forslag 2:
Krafteksport og konsekvenser for norsk natur og friluftsliv
Årsmøtet i NiR viser til Statnetts nettutviklingsplan for 2017, samt de konsesjonsgitte kablene til Tyskland og Storbritannia, og konsesjonssøknaden for den planlagte Skottlandskabelen «NorthConnect».
Årsmøttet vil med dette utrykke vår bekymring over manglende utredning av konsekvenser for natur og friluftsliv, samt utviklingen for norske industriarbeidsplasser.
Vi ber om at det gjennomføres frittstående faglige konsekvensvurderinger for planlagt utvikling av nettet, mulig økt effektkjøring i eksisterende kraftverk og behov for utbygging av ytterligere kraftproduksjon som følge av ny europeisk tilknytning.
Behandlingen av konsesjonssøknad for Skottlandskabelen må avventes inntil en slik vurdering foreligger.