Tell hagefugler på Mostun på søndag

Stikk innom Mostun natursenter på søndag og tell hagefugler sammen med eksperter fra Norsk Ornitologisk Forening (NOF). Førstkommende helg, 25. – 26. januar, er det Hagefugltelling i hele Norden.

Hagefugltellingen arrangeres i år for sjuende gang. I fjor hadde vi deltakelse fra over 7 000 fôringsplasser og det ble registrert 390 000 fugler. Det betyr at antall personer som var involvert i tellingen var et sted mellom 15 000 og 20 000. Med Hagefugltellingen ønsker NOF å øke interessen for fugler blant nordmenn. Med stadig flere deltakere får vi også et datagrunnlag som gjør det enklere å se mønster i vinterartenes bestandsutvikling.

På Mostun har vi tre foringsautomater som trekker til seg mange spennende fugler, blant annet flaggspett. Lån kikkert av oss og studèr hagefuglene på nært hold. Ekspertene fra NOF vet det meste som er verdt å vite om artsbestemmelse, fuglenes leveområder og anbefalte fòringsmetoder.

Innomhus kan barna fargelegge fugler, planter eller løse vår naturkviss. Premier til alle som deltar. Her finnes også mye informasjonsmateriell fra NOF og andre naturvernorganisasjoner. I naturbutikken selger vi fuglekasser, plakater, bordbrikker og annet nyttig. Prøv også våre økologiske vafler. Ta med kontanter, vi har ikke kortautomat.

Denne vinteren har vært mild og snøfattig over store deler av landet. Dette har ført til at mange av fuglene søker næring i skog og mark, og mange har hatt lite besøk ved fuglebrettet. Samtidig vil en slik vinter også gi muligheter for flere overvintrende rødstruper, svarttrost, gjerdesmett og munk. Kanskje får vi en økning av disse artene under årets telling?

MOSTUN NATURSENTER HAR ÅPENT FRA KL. 12 TIL KL. 15.

Bildetekst: Dompap har vi ikke sett på Mostun i år. Kanskje dukker den opp på søndag? Foto: Terje O. Nordvik, NOF.