Toril på plass

Toril Hasle (f.v.) er på plass på Mostun natursenter og har allerede funnet seg godt tilrette i Stavanger. – Jeg trives med det åpne landskapet, havet og fjordene, erklærer naturveilederen som har vokst opp i skog og kulturlandskap på Hadeland.

Toril begynte på Mostun forrige tirsdag og hilste på styret og styreleder Eirin Hivand Haneberg (f.h) på onsdag. Så har det fulgt slag i slag med bieforedrag på torsdag og Marøydugnad på lørdag. Det er viktig å bli kjent med miljø-miljøet i distriktet.

Toril er ansatt av Naturvernforbundet og skal jobbe  for Jæren våtmarkssenter der Mostun natursenter er hovedbase med friluftsfyret Kvassheim og friluftshuset Orre som satelitter. Arbeidsoppgavene vil bli omtrent  likelig fordelt mellom utvikling av pedagogiske opplegg til  skolene og formidlingsprosjekter knyttet til JVS.

Uteområdet til Mostun vil bli aktivt brukt når elevene kommer på besøk.  Her er trær, vann og et yrende fugleliv som skal brukes i undervisningsoppleggene som skolene blir tilbudt. På Mostun jobbes det kontinuerlig med å fylle forsamlingsrommet med utstillinger og arbeidsverktøy. Mye spennende på gang, som både skolene og det vanlige publikum etterhvert vil nyte godt av.