Vi sier nei til Tverrforbindelsen

Trafikkproblemene på Ganddal må løses ved å utnytte eksisterende vegnett, ikke bygge enda en ny veg i et viktig naturområde. Vi har sendt brev til kommunen.

Tverrforbindelsen er en planlagt veg mellom næringsområdet på Vagle og E39. I følge planene skal vegen bidra til bedre fremkommelighet for næringstrafikken mellom Ganddal godsterminal og sørover på E39, samt avlaste lokalveger gjennom Ganddal bydel, Orstad, Kvernaland og Figgjo.

Planene har ført til stort engasjement fordi vegen vil gå gjennom et mye brukt friluftsområde. Dette området er en del av Sandnesmarkå.

Naturvernforbundet i Sandnes sa i høringsuttalelse i fjor at Tverrforbindelsen ikke må realiseres. Vegen vil gå på bekostning av viktige naturverdier. Det er derfor gledelig at planprogrammet nå sier at det skal utredes et Alternativ 0+ for å løse trafikksituasjonen uten å bygge ny veg.

Vi har skrevet et brev til Sandnes kommune der vi oppfordrer kommunen til å prioritere Alternativ 0+. Vi forventer at planmyndighetene finner løsninger som ikke ødelegger naturen.

Innspill til planprosessen for Tverrforbindelsen

Sandnes kommune må løse trafikksituasjonen gjennom Alternativ 0+ av hensyn til natur og friluftsliv. Naturvernforbundet i Sandnes mener at Tverrforbindelsen ikke må realiseres.

Tverrforbindelsen vil bryte med kommunens arealstrategi, med fylkets samferdselsstrategi og regjeringens forventninger til regional og kommunal planlegging.

Vegen planlegges gjennom en del av Sandnesmarkå. Kommunens arealstrategi sier at «Sandnesmarkå skal bevares og styrkes som en viktig ressurs i Sandnes kommune». Tverrforbindelsen vil splitte opp dette viktige området og åpne for videre nedbygging av Sandnesmarkå. 

Tverrforbindelsen vil ødelegge et område med store naturkvaliteter og et artsrikt plante- og dyreliv. Området er også svært viktig som turområde. Planprogrammet påpeker at alle de tre prioriterte traseene påvirker Plassatjørn, som har stor verdi for naturmangfold og nærmiljø (undervisningsområde), krysser kystlynghei med stor og middels verdi, og berører funksjons-område for vipe som er kritisk truet. Alternativ F ligger i tillegg i kanten av naturbeitemark med stor verdi. Alle de tre prioriterte traseene er i konflikt med verdifulle turområder og medfører støy som påvirker opplevelseskvalitetene negativt. Naturvernforbundet mener disse ikke-prissatte konsekvensene må være avgjørende.

Naturvernforbundet forventer at Alternativ 0+ prioriteres. En løsning innenfor Alternativ 0+ vil være i tråd med Rogalands samferdselsstrategi som sier at «Dagens vegnett skal være utnyttet på best mulig måte». Tverrforbindelsen forsvarer ikke naturinngrepet når det allerede finnes alternative kjøreruter. Sandnes kommune må finne alternativer til ny veg for å hindre ubotelig skade på natur og miljø.

Naturen som vil ødelegges har verdi i seg selv. Som tidligere lektor/biolog Tore R. Nielsen sier i sin høringsuttalelse: Et slikt område er svært verdifullt og kan ikke gjenskapes.