Natur og Kultur 2017

Søndag 12. november. Fossesholm, Vestfossen kl. 14.30 – 19.00. Det inviteres til en innholdsrik dag under årets Natur og kultur. En rekke ulike programposter blir presentert, fra globale utfordringer med plast i havet, til kampen om Holtefjell og de verdiene vi har der. Gå ikke glipp av høstens treffpunkt for naturinteresserte – sett av datoen i kalenderen allerede nå!

Hovedarrangør er Naturvernforbundet i Buskerud, i samarbeid med Naturvernforbundet i Eiker, Buskerud Botaniske Forening, NOF Øvre Eiker lokallag, NOF avd. Buskerud og Forum for Natur og Friluftsliv (FNF) i Buskerud. Dørene åpnes kl. 14:30 med presentasjon av foreningene i ulike stands & salg av materiell, programmet begynner kl. 15:00 og vi holder på til kl. 19:00.

Først ut under årets arrangement – i år som i fjor! – Maren Esmark, generalsekretær i Norges Naturvernforbund, med foredraget «Plastforsøpling i havet; Konsekvenser og hva kan vi sjøl gjøre».

Foto: Bo Eide

Plastforurensning i havet (og på land) har blitt en stor trussel mot dyrelivet og en rapport sier at hvis vi ikke stanser forsøplingen nå, vil det i 2050 være mer plast i havet enn det er fisk.

En million plastflasker selges i minuttet/20 000 i sekundet, i verden:

I en artikkel fra engelske The Guardian 28. juni i år, kan man bl.a. lese følgende:

“Annual consumption of plastic bottles is set to top half a trillion (500 milliarder) by 2021, far outstripping recycling efforts and jeopardising oceans, coastlines and other environments. A million plastic bottles are bought around the world every minute and the number will jump another 20% by 2021, creating an environmental crisis some campaigners predict will be as serious as climate change. The demand, equivalent to about 20,000 bottles being bought every second, is driven by an apparently insatiable desire for bottled water and the spread of a western, urbanised “on the go” culture to China and the Asia Pacific region. More than 480bn plastic drinking bottles were sold in 2016 across the world, up from about 300bn a decade ago. If placed end to end, they would extend more than halfway to the sun. By 2021 this will increase to 583.3bn, according to the most up-to-date estimates from Euromonitor International’s global packaging trends report. Most plastic bottles used for soft drinks and water are made from polyethylene terephthalate (Pet), which is highly recyclable. But as their use soars across the globe, efforts to collect and recycle the bottles to keep them from polluting the oceans, are failing to keep up.

Fewer than half of the bottles bought in 2016 were collected for recycling and just 7% of those collected were turned into new bottles. Instead most plastic bottles produced end up in landfill or in the ocean. Between 5m and 13m tonnes of plastic leaks into the world’s oceans each year to be ingested by sea birds, fish and other organisms, and by 2050 the ocean will contain more plastic by weight than fish, according to research by the Ellen MacArthur Foundation.

Kilde: https://www.theguardian.com/environment/2017/jun/28/a-million-a-minute-worlds-plastic-bottle-binge-as-dangerous-as-climate-change

I samme bolk får vi også et innslag fra Buskerud Botaniske Forenings medlemstur til Øst-Finnmark i juli i år. Jan Sørensen viser bilder og beretter om «Fargerike, frodige Finnmark»

Polarflokk, foto Jan Sørensen

Pause, med godprat over en kaffekopp og litt å bite i. Salg av kaffe/te, kaker, mat, drikke m.m. Diverse stands. Merk muligheten for varer for gjennomsyn/kjøp fra Natur og Fritid. (Se detaljer i invitasjon & program.)

Askeskuddsjuken er en fremmed art – en sopp – som kom til Norge i 2006 og angrep asketrær på Østlandet og Sørlandet – senere langs kysten til Nordmøre. I Buskerud har ask en god utbredelse i sørlige deler av fylket og i midtfylket. Seniorforsker Halvor Solheim ved NIBIO på Ås oppdaterer oss om hva forskerne vet så langt, med foredraget «Askeskuddsjuken i Norge – kan vi bli uten ask i Eikerbygdene?»

Etter ei ny pause ser vi i den siste bolken på lokale utfordringer, og ender opp i Dagfinn Kolberg sitt rike på Holtefjell. Han avslutter dagen med – “I Grøllafuruas rike”, bilder/film & skaurock fra Holtefjell. Før det har vi innleda med et kort, vakkert billedspill «Mot vinter», av Merete Wiken Dees. Fugl og landskap sett gjennom fotografens linse.

Grøllafurua, foto Dagfinn Kolberg

Vi får en oppdatert «Status i arbeidet med Holtefjell», v/Martin Lindal, Naturvernforbundet i Buskerud og Arne Nævra bidrar med en appell – «Naturen under press. Hva kan vi gjøre?» – også med lokale eksempler.

Støtt en god sak, få utvidet din horisont og treff andre engasjerte mennesker. Møt opp på Fossesholm! Husk det er DIN deltakelse og publikum som skaper et arrangement.